0917-062-0010

مشاوره رایگان

9 صبح تا 9 شب

شنبه تا پنجشنبه

فروشگاه اینترنتی

شاید شما هم مثل خیلی از کاربران سایت های فروشگاه های اینترنتی، وقتی به یک سایت یا فروشگاه آنلاین در اینترنت برخورد می‌کنید، ایده ساخت یک فروشگاه اینترنتی به ذهنتون بیاد و به فکر ساخت یک وب سایت باشید. در این آموزش به شما روش های ساخت یک فروشگاه اینترنتی را می گوییم.
صفر تا صد ساخت یک فروشگاه اینترنتی

دقیقا مانند ساختن یک فروشگاه فیزیکی(کسب و کار سنتی)، ساخت وب سایت فروشگاهی هم مراحل مربوط به خودش را دارا می باشد که باید به ترتیب اونارو اجرا کنید. در طی مراحل ساخت یک فروشگاه آنلاین باید به این موضوع اهمیت دهید، چرا که در نتیجه نهایی کار شما تأثیر بسزایی دارد. به همین دلیل برای درک بهتر موضوع و تفهیم ساده‌تر ساخت سایت فروشگاهی، سعی می‌کنم به صورت همزمان که آموزشش رو توضیح میدهیم به ایجاد ارتباط با یک فروشگاه سنتی هم بپردازم.

گام نخست: انتخاب محل مناسب برای ساخت وب سایت فروشگاه اینترنتی

وقتی قصد ساخت یک فروشگاه فیزیکی در محلی از شهر را داریم، قبل از هر کاری به دنبال محلی می‌گردیم که بیشترین تردد و رفت و آمد را داشته باشد و نسبت به محصولی که میفروشیم، افراد مختلف به راحتی و در نزدیک‌ترین مکان در دسترس ما باشند. بنابراین سعی داریم که جایگاهی انتخاب کنیم که ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

جمعیت‌شناسی و آشنایی با فرهنگ خرید افراد محل

مسیر پیاده‌روی

دسترسی پذیری و دارای محل پارک مناسب

وجود شرایط رقابتی با سایر فروشگاه‌ها

مجاورت با فروشگاه‌های مرتبط و وابسته

در مورد طراحی سایت فروشگاه اینترنتی هم باید همین مراحل را دنبال کنیم و بر اساس شرایط موجود بهترین انتخاب رو داشته باشیم. گام نخست انتخاب ‌هاست و فضای میزبانی(Host) مناسب کار ما هست. انتخاب هاست مناسب از این جهت اهمیت داره که سرعت لود سایت، پشتیبانی از حجم اطلاعات بارگذاری شده در سایت، امنیت وب سایت، پاسخگویی و پشتیبانی، قابلیت ساپورت کردن از بازدید بالای سایت و سایر موارد مرتبط با فروشگاه آنلاین در این زمینه تامین کند.

معمولا شرکت‌هایی که در حوزه ارائه ‌هاست فعالیت دارند، به مشتریاشون گوش زد می‌کنند که در ابتدای کار از فضای هاست کمتری استفاده کنند تا هزینه کمتری براشون داشته باشه. اما به مرور زمان و با افزایش تعداد مراجعه کنندگان به فروشگاه اینترنتی و حجم اطلاعات، محصولات و داده‌های سایت، به فضای میزبانی بیشتری نیاز پیدا می‌کنیم که مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای ارتقا هاست خواهیم بود.

گام دوم: انتخاب یک نام متناسب با فروشگاه اینترنتی ما

در هر زمینه ای که قصد ساخت فروشگاه اینترنتی را دارید، باید یک نام خوب و جذاب انتخاب کنید که با زمینه فعالیت شما ارتباط کامل داشته باشه و مشتری به راحتی بتونه باهاش ارتباط برقرار بکنه. در حقیقت اسم فروشگاه به عنوان کارت ویزیت کسب و کار ما حساب میشود که نقش بسیار مهمی در معرفی و جذب مشتریان به فروشگاه خواهد داشت. نام کسب و کار شما نشان از برند و اعتماد مشتری به شما خواهد داشت.

این مرحله به عنوان انتخاب دامنه(Domain) با استفاده از یک شرکت ثبت کننده دامنه شناخته میشه، که نام فروشگاه شما را تحت عناوین مختلف ثبت کرده و از این لحظه به بعد فروشگاه اینترنتی با این عنوان شناخته خواهد شد.

دامنه فروشگاه اینترنتی باید به نوعی انتخاب بشه که پیدا کردنش در بین میلیون‌ها وب سایت راحت باشه و نمونه‌های مشابه کمتری با همین نام‌ها و کلمات تشکیل دهنده آن وجود داشته باشه. ثبت دامنه، هزینه‌ی کمی داره اما استراتژی مناسب و توجه به فاکتورهای خرید دامنه میتونه تأثیر بزرگی بر آینده کسب و کار اینترنتی شما داشته باشد.

مرحله سوم: طراحی و ساخت نمای داخلی فروشگاه

حالا که هاست و دامنه رو انتخاب کردیم، باید به سوی ساخت سایت برویم و با طی مراحل ساخت سایت فروشگاهی، سایتمون رو راه‌اندازی کنیم. اما از اونجایی که انتخاب سیستم سایت ساز مناسب برای فروشگاه یک طرف دیگه قضیه رو در بر میگیره، ابتدا باید بهترین سیستم فروشگاه ساز مناسب کسب و کار خود انتخاب کنیم.

در مورد فروشگاه اینترنتی و سایت‌های فروشگاهی، این مرحله به عنوان انتخاب یک cms یا سیستم مدیریت محتوا شناخته میشود. ولی در عین حال، احتمالا برای افراد تازه کار چندان ساده نیست. به طور مثال کسانی که دوست دارند یک فروشگاه فیزیکی شیک و مشتری پسند داشته باشند، معمولا از طراحان دکوراسیون برای فضای داخلی فروشگاه استفاده می‌کنند.

اما در مورد طراحی سایت فروشگاه اینترنتی این مرحله به صورت انتخاب سیستم فروشگاه ساز معرفی میشه که تقریبا بخش اصلی هزینه راه اندازی سایت متوجه این مسئله خواهد بود. در زمان انتخاب سیستم مدیریت محتوا یا فروشگاه ساز آنلاین باید توجه کنید که امکانات اصلی مثل موارد زیر رو در سیستم سایت ساز وجود داشته باشه.

امکان مقایسه محصول

نقد و بررسی محصولات

سیستم نظردهی کاربران

امکان ارسال مطلب و مقاله

درج و افزودن محصول به فروشگاه

دسته بندی و انتخاب برند محصولات

و…

از لحاظ گرافیکی، در ظاهر فروشگاه هم باید دقیقا مانند ویترین و دکوراسیون فروشگاه فیزیکی که منجر به جذب مشتری و افزایش فروش شما میشود، از قالب مناسب و طراحی شیک استفاده کنید. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای عبارتند از:

ووکامرس

جوملا

مجنتو

اپن کارت

پرستاشاپ

لازم به ذکر است ووکامرس در حال حاضر محبوب ترین سیستم فروشگاهی اینترنتی است که بروی سیستم مدیریت محتوای وردپرس پیاده سازی می شود .
در این سیستم‌ها(ماژول ها) دست شما در انتخاب امکانات و توسعه سیستم کاملا باز هست و مدیریت کاملی و قدرتمندی روی آنها دارید. ولی در صورتی که قصد استفاده از سیستمی دارید که کار شما رو ساده‌تر بکنه(که البته بیشتر مناسب افراد مبتدی و کسانی که محصولات بسیار کمتری دارند) می‌تونید از سیستم‌های فروشگاه ساز اشتراکی استفاده کنید که نمونه‌های زیر از بهترین های آنها هستند.

پرتال

شاپفا

سبد خرید

وبزی

سازیتو

کاموا

سی فایو

این نوع فروشگاه سازها نیازی به فضای نگهداری هاست ندارند. کافیه با مراجعه به سایت هر سیستم، ثبت نام کرده و بر اساس امکاناتی که به شما ارائه میدن یکی از پلان‌های رایگان یا پولی را برای ساخت فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید. همچنین میتوانید با استفاده از قابلیت اتصال دامنه به فروشگاه که این سیستم‌ها دارند، از دامنه اختصاصی خودتون برای فروشگاه اینترنتی استفاده کنید.
فروشگاه سازهای رایگان

فروشگاه سازهای رایگان به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا آماده(CMS) شناخته میشوند که امکان ساخت فروشگاه بدون نیاز به اطلاعات و مهارت برنامه نویسی رو به شما خواهند داد. در این سیستم‌ها شخصی کمک کننده شما نخواهد بود و صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی در دستان شماست. برای استفاده از این سیستم‌ها نیاز به هاست و دامنه اختصاصی خودتون دارید که شامل نصب cms(سیستم مدیریت محتوا)، نصب پلاگین‌های مورد نیاز، فارسی سازی، نصب قالب و… خواهند بود. همه این مراحل رو باید خودتون به تنهایی طی کنید یا اینکه با صرف هزینه از کسانی که در این زمینه آشنایی دارند بخواین که فروشگاه شما را راه‌اندازی کنند. البته آموزش‌های رایگان بسیار زیادی برای این سیستم‌ها در سطح اینترنت به وفور وجود داره که به صورت خودآموز می‌تونید با نحوه کار کردن این سیستم‌ها آشنا و مهارت لازم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی کسب کنید.
مزایای سیستم های مدیریت محتوا برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

کاملا رایگان و متن باز

سئو و بهینه سازی عالی

قابلیت توسعه و افزایش امکانات

وجود جامعه بزرگی از توسعه دهنده‌ها

دسترسی به افزونه‌های متنوع برای افزودن امکانات

دسترسی به قالب‌های متنوع برای تغییر ظاهر فروشگاه

وجود مستندات و راهنمای نوشتاری به زبان فارسی و انگلیسی

معایب سیستم‌مدیریت محتوا (cms) برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

از اونجایی که هسته‌ی این سیستم‌ها به صورت رایگان در اختیار شما می‌گیره، برای ایجاد قالب، پلاگین و پشتیبانی نیاز به افراد متخصص و حرفه ای دارید که در این بین نیازمند صرف هزینه خواهید بود. البته این هزینه‌ها به شکلی نیست که برای کوچکترین چیزی هزینه کنید. چرا که مزیت اصلی سیستم‌های اپن سورس که دسترسی به جامعه بزرگی از توسعه دهنده‌ها و مستندات هست، به پلاگین‌ها و قالب‌های رایگان بسیار زیادی در وبسایت رسمی این سیستم‌ها نیز دسترسی خواهید داشت. اما از اونجایی که نیاز به فارسی سازی یا برخی تغییرات پیدا خواهید کرد، شاید در موارد بسیار کمی نیاز به پرداخت هزینه برای شخصی سازی یا خرید محصولاتی که امکانات بیشتری در اختیار شما خواهند گذاشت پیدا کنید.

برای دریافت پشتیبانی قوی ماهیانه باید مبلغی بین 120 الی 500 هزار تومان بپردازید. پس قبل از اینکه وارد این حیطه بشید با آموزش‌ها و مقالات رایگانی که برای این سیستم‌های فروشگاهی وجود داره یک آشنایی نسبی پیدا کنید و سعی کنید تا جای امکان یادگیری خودتونو افزایش داده و به‌روز باشید.

به دلیل متن باز و پرکاربرد بودن، بیشتر مورد حمله و هک قرار خواهند گرفت و باید در افزایش امنیت نهایت تلاش خودتونو بکنید. البته از این نظر نباید زیاد نگران باشید، چرا که در مقایسه با سیستم اختصاصی جامعه بزرگی از برنامه نویسان برای این سیستم‌ها وجود دارند که به محض یافتن یک راه نفوذ سریعا با یک بروزرسانی ساده این موارد را رفع خواهند کرد.

سرعت کمتر سیستم مدیریت محتوا به دلیل استفاده نامناسب و غیر حرفه ای از افزونه‌ها که باید نهایت دقت در این مسائل فنی را برای انتخاب افزونه مناسب سیستم خود داشته باشید.
2. فروشگاه سازهای اشتراکی

این نوع فروشگاه سازها به صورت رایگان عرضه میشوند و کافیه به سایتشون رفته و ثبت نام کنید. سپس بر اساس پلان‌های مختلفی که به صورت رایگان و پولی عرضه میکنن و هر کدوم از این پلان‌ها هم امکانات خاصی رو در اختیار شما قرار میده یکیشونو انتخاب کنید. سپس از بین قالب‌ها و امکاناتی که برای هر پلن در اختیار شما قرار داده میشه فروشگاه رو شخصی سازی کرده و راه‌اندازی و سیستم کسب و کار خود را پیاده سازی کنید.
مزایای سیستم های فروشگاه اشتراکی

هزینه کم یا رایگان بودن

دسترسی به پشتیبانی سیستم

عدم نیاز به هاست اختصاصی

دسترسی به قالب‌های متنواع و فارسی

معایب سیستم‌های فروشگاه اشتراکی

عدم دسترسی کامل به فروشگاه

غیر قابل توسعه بودن توسط خود شما

محدودیت در توسعه و افزایش امکانات

تامین امنیت از سوی ارائه دهنده خدمات که افراد محدودی در توسعه آن نقش دارند و به همین دلیل اگر راه نفوذی در این سیستم ها ایجاد بشه تا به‌روزرسانی و رفع مشکل ممکنه مدتی طول بکشه.

عدم دسترسی به سئو مناسب برای بهینه سازی سایت

فروشگاه ساز اشتراکی یا استفاده از CMS آماده؟

شاید پاسخ دادن به این سؤال کمی سلیقه‌ای و به تجربه افراد ارتباط داشته باشه، اما آشنایی با خدمات مختلف هر کدوم از این دو گروه میتونه مسیر انتخاب بین یکی از این دو گزینه را روشن کند. برای افرادی که حرفه‌ای و متخصص هستند و تجربه بالا و طولانی مدت در استفاده از این سیستم‌ها دارند و ترجیح می‌دهند که کلیه فعالیتهای پشتیبانی، به روز رسانی قالب، رفع مشکلات سئو و حفظ امنیت وب سایت رو خودشون انجام بدن، فروشگاه سازهای رایگان و استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) آماده بهترین انتخاب خواهد بود.

اما کسانی که در زمینه ایجاد سایت‌ و فروشگاه‌ اینترنتی تجربه چندانی ندارند و به اصطلاح افراد مبتدی و آماتور در این زمینه هستند یا وقت و حوصله کافی ندارند، بدون شک استفاده از فروشگاه ساز اشتراکی انتخاب بهتری خواهد بود. البته حرفه‌ای‌ها هم میتونن از فروشگاه ساز اشتراکی استفاده کنند و حجم وسیعی از کار خودشونو به گروه پشتیبان واگذار کرده و تمرکز خودشونو شونو بیشتر روی بازاریابی و جذب مشتری معطوف کنند.

اما مسئله انتخاب فروشگاه ساز با استفاده از CMS ها و فروشگاه‌های اشتراکی فقط به حرفه‌ای یا مبتدی بودن ختم نمیشه و مسائل دیگه هم در این موضوع دخیل هستند که شامل موارد زیر هستند.

صرفه اقتصادی

فراوانی و تعداد محصولات

نیازمند امکانات خاص

نیاز به پشتیبانی فنی

ارسال پاسخ

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.