0917-062-0010

مشاوره رایگان

9 صبح تا 9 شب

شنبه تا پنجشنبه

images 1704175958 6593a9564426a

از ویژگی‌های بارز عصر حاضر، پیشرف علم و تکنولوژی و دستیابی به ابزار گوناگون برای رفاه بیشتر بشر است. هر کار و تخصصی برای آنکه به بهترین شکل ممکن انجام شود و بازدهی بالایی داشته باشد، نیازمند استفاده از ابزار گوناگون است. مه پاش یکی از این ابزار است که در موارد زیادی کاربرد دارد. این وسیله یک نوع نازل است که جهت آبیاری محیط‌هایی همچون گلخانه‌ها استفاده می‌شود. البته این تنها کاربرد آن نیست و می‌توان برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار انواع مختلفی دارد و در اشکال مختلفی تولید می‌شود. هر کدام از انواع آن برای مصارف مختلفی کاربرد دارد. برای کسب اطلاع بیشتر درمورد انواع و کارایی آن، لطفا با ما همراه باشید.

مه پاش چیست؟

همانطور که گفته شد نوعی نازل برای آبیاری گلخانه‌هاست. در هنگام مواجهه با مه، متوجه خواهید شد که صورت شما مرطوب می‌شود؛ اما قطرات آب را به درستی حس نمی‌کنید؛ کارکرد این وسیله نیز به همین صورت است. آب از طریق محفظه‌ای در آن‌ها قرار می‌گیرد و بعد این دستگاه آب را به‌صورت قطرات بسیار ریز همچون مه به بیرون اسپری می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، این است که محیط را مرطوب نگه داشته و از خشک شدن گیاهان گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های مهم آن کاهش دما و کنترل میزان رطوبت موجود در محیط است. این ابزار با ایجاد قطرات کوچک سبب می‌شود هوا سریعا تبخیر شده و محیط خنک شود. از مهم‌ترین موارد استفاده از آن در گلخانه‌ها و به‌ویژه گلخانه‌های هیدروپونیک است مه پاش قابلیت اسپری قطرات آب در اندازه‌های مختلف را دارد. این مسئله باتوجه‌به محیط، میزان رطوبت و نیاز گیاهان به آبیاری تعیین می‌شود. از نکات مهم در استفاده از آن، این است که در محیط‌های بادخیز کارایی خوبی ندارد؛ زیرا قطرات آب در هوا پراکنده شده و ممکن است عملکرد منفی داشته باشد.

کاربرد مه پاش‌ها

این دستگاه انواع مختلفی دارد و برای مصارف گوناگونی قابل استفاده است. اگرچه وجود آن در گلخانه‌ها ضروری بوده و اهمیت زیادی دارد؛ اما این مسئله تنها کاربرد آن نیست. هرکجا که نیاز به آبیاری باشد، دمای محیط بالا باشد یا نیاز باشد که رطوبت فضا کنترل شود، می‌توان از این محصول استفاده کرد. مهم‌ترین کاربردهای آن عبارت‌اند از:

  • استفاده در صنایع و کارخانه‌های نساجی و بافندگی

  • در مرغ‌داری‌ها، مراکز پرورش طیور و دامداری‌ها که دمای بالا و رطوبت سبب گرما و تلف شدن آن‌ها می‌شود.

  • استفاده از مه پاش در سالن‌ها و مراکز پرورش قارچ

  • در جایی که ازدحام جمعیت بالا باشد؛ مکان‌هایی همچون هیئت‌های مذهبی

  • استفاده از گلاب به‌جای آب و استفاده برای گلاب پاشی

  • در گاوداری‌ها که دما و رطوبت پایین تاثیر زیادی در افزایش شیردهی آن‌ها دارد.

  • ایجاد تونل مه در مکان‌هایی همچون استخرها

  • در مکان‌های سربسته می‌توان به کمک این دستگاه و با صرف کم‌ترین هزینه دما و رطوبت را کنترل کرد.

  • در محیط‌های کاری که در فصل تابستان با گرمای بالایی مواجه هستند.

در بسیاری از موارد می‌توان از این دستگاه برای مصارفی غیر از آب‌پاشی و مه پاشی نیز استفاده کرد. به‌طور مثال می‌توان به‌جای آب از گلاب، خوش‌بوکننده و حتی مواد ضدعفونی استفاده کرد.

images 1704175958 6593a9564aceb

انواع مه پاش

این دستگاه باتوجه‌به میزان فشاری که به کمک آن، آب را به بیرون اسپری می‌کند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در واقع فشار آبی که از نازل خارج می‌شود، تعیین می‌کند که این دستگاه برای چه مصرفی کاربرد بیشتری دارد. سیستم‌های رطوبت‌ساز بر این اساس به شرح زیر هستند.

  • مه ساز خانگی: این سیستم که با عنوان کم فشار شناخته می‌شود، برای محیط‌های اداری و خانگی استفاده می‌شود. فشار آب در آن کم و چیزی حدود 40 تا 60 پوند بر اینچ مربع است. از این جهت بهترین نمونه برای مصارف خانگی است؛ البته قدرت خنک کردن آن زیاد نیست.

  • مه ساز نیمه صنعتی: فشار این نازل متوسط است و با سرعت بیشتری نسبت به مدل قبل، محیط را خنک می‌کند. فشار آن 160تا 250 پوند بر اینچ است و به کمک برق کار می‌کند.

  • مه ساز صنعتی: دستگاه مه پاش صنعتی دارای فشار بیشتری بوده و قدرت بالاتری در خنک کردن محیط دارد. فشار آن بین 750 تا 1500 پوند بر اینچ است و علاوه‌بر خنک کردن محیط، رطوبتی از خود بر جای نمی‌گذارد. لوازم مه پاش صنعتی نسبت به مدل خانگی از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند.

images 1704175958 6593a9564dd82

جمع‌بندی

از جمله ابزارهای مهم و کاربردی که برای آبیاری و کاهش دما در محیط‌های مختلف طراحی و تولید شده است، می‌توان به مه ساز اشاره کرد. این دستگاه نوعی نازل است که آب را با فشار زیاد به شکل پودر یا مه اسپری می‌کند. مهم‌ترین کاربرد آن در گلخانه‌هاست؛ اما کاربردهای دیگری نیز دارد. استفاده در صنایع مختلف، محیط‌های پر ازدحام، دامداری‌ها، مراکز پرورش طیور، مرغ‌داری‌ها و … از مهم‌ترین کاربردهای آن است. در بازرگانی آب نیرو مه پاش باتوجه‌به فشاری که در هنگام اسپری آب وارد می‌کند، به سه نوع خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند که لوازم مه پاش صنعتی و میزان فشار آن، نسبت به مدل خانگی بیشتر است.

ارسال پاسخ

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.