0917-062-0010

مشاوره رایگان

9 صبح تا 9 شب

شنبه تا پنجشنبه

images 1692267097 64ddf259966a1

آتشدان

آتشدان چیست ؟

آتشدان در لغت به معنای مجمر یا آتشکده، اجاق ، تنور و کوره است . در واقع آتشدان وسیله‌ای برای نگهداری آتش است. در گذشته آتشدان­ها ظروف خاصی بودند که در آن­ها آتش درست می­کردند و روی شعله­های آن اسپند و کندر و صندل و بخور می­نهادند تا هوای محیط را خوش­بو یا ضدعفونی کنند. اما امروزه کاربرد آتشدان فراتر از آن است و در واقع آتشدان نوعی شومینه است که در فضای آزاد از آن استفاده می­شود . شومینه برای گرم کردن محیط منزل و فضای بسته و آتشدان برای گرم کردن فضای آزاد استفاده می­شود . علاوه بر استفاده از گرمای آتشدان که کاربرد اصلی آن است می­توان بر روی شعله­های آن اسپند و دیگر مواد معطر دودی را تهیه کرد و یا به عنوان باربیکیو یا منقل برای کبابی کردن مواد غذایی نیز از آن بهره برد . علاوه بر تمامی این کاربرد­ها آتشدان­های امروزی زیبایی زیادی به محیط می­دهند و حس دل انگیز دورهم بودن و جمع شدن در کنار آتش گرم در هوای سرد زمستان و نوشیدن چای و خوردن غذای کبابی را به همراه دارد. از سوی دیگر با تهیه آتشدان ، دیگر بعد از خاموش کردن آتش کف حیاط و ویلا کثیف و خراب نمی­شود .بخار هیزمی نیز جز دسته بندی آتشدانها قرار میگیرد ولی کاربرد ان داخل منزل یا ویلا میباد بخاری چوبی یا هیزمی یک وسیله بسیار کاربردی میباد.

 

تاریخچه آتشدان

از زمانی که انسان­های اولیه آتش را کشف کردند تا به امروزه ، آتش کاربرد­های فراوانی داشته است . دور کردن حیوانات وحشی ، گرم کردن محیط ، پخت غذا ، تولید نور و ….  با توجه به نقش اساسی آتش در زندگی انسان­ها ، این اکتشاف به جزو جدانشدنی از زندگی بشر تبدیل شد . با یک­جانشینی جوامع بشری و استقرار در شهر­ها و روستا­ها ، انسان­ها تصمیم گرفتند که آتش را به داخل خانه ­های خود انتقال دهند. برای این منظور نیاز به وسیله ای برای نگهداری آتش بوده است و این نیاز ، به مرور زمینه ساز اختراع منقل، آتشدان و شومینه شده است. در ابتدا گودال­هایی در منزل یا فضای آزاد حفر می­کردند و درون­ آن را با هیزم پر کرده و آتش درست می­کردند. اما این روش دود زیادی به همراه داشت و برای داخل منزل مناسب نبود . به مرور به جای گودال از دیوار­های بلند استفاده می­شد تا دود به فضای بیرون انتقال یابد . در نهایت دودکش به این طراحی اضافه شد و اساس شومینه امروزی شکل گرفت.

تفاوت شومینه و آتشدان

 

آتشدان­ها ظروفی هستند که برای روشن کردن و نگهداری آتش از آن استفاده می­شود . این وسیله گرمایشی به علت تولید دود برای فضای آزاد مانند باغ ، ویلا ، حیاط و … مناسب است . اما شومینه برخلاف آتشدان داری دودکش می­باشد به همین علت در فضای بسته مورد استفاده قرار می­گیرد . در واقع آتشدان ، شومینه بدون دودکش است. از طرف دیگر شومینه ثابت بوده و قابلیت جابه­جایی ندارد اما آتشدان­ها اغلب قابل حمل بوده و می­توان جای آن­هارا تغییر داد.

آتشکده

درچه مکان­هایی می­توان از آتشدان استفاده کرد

  • باغ
  • حیاط
  • ویلا
  • سواحل
  • کنار استخر
  • وسط آلاچیق
  • رستوران­ها ی سرباز

انواع آتشدان بر اساس سوخت مصرفی

  • آتشدان هیزمی

این نوع آتشدان­ها اغلب ظاهری ساده داشته و یک مخزن برای قرار دادن هیزم و درست کردن آتش دارند . سوخت آن در همه جا در دسترس است بنابراین برای استفاده در سفر و مکان­های مختلف مناسب می­باشد . راه اندازی و درست کردن آتش با آن راحت بوده و قیمت مناسبی دارند . اگر قصد دارید که برای کبابی کردن مواد غذایی نیز از آن بهره ببرید این نوع آتشدان طعم دودی دل چسبی به مواد غذایی می­دهد همچنین صدای دلنشین و بوی خوب سوختن چوب حس لذت بخش ، بودن در طبیعت را به همراه دارد. ولی درمقابل ایمنی آتشدان هیزمی ، به علت پرش هیزم در هنگام سوختن پایین است و نمی­توان مانند نوع گازی شدت گرمای آن را تنظیم کرد به علاوه نظافت آن به علت خاکستر­ زیاد حاصل از سوختن هیزم ، سخت است .

  • آتش دان گازی

سوخت مصرفی این نوع آتشدان از گاز مایع یا گاز شهری می­باشد بنابراین برای استفاده در مکان­هایی که به گاز شهری دسترسی دارند مانند حیاط منازل ، ویلاها و … مناسب می­باشد . و برای استفاده در سفر و مکان­های متغیر گزینه مناسبی نمی­باشد . آتشدان گازی در مقایسه با نوع هیزمی آن دود بسیار کم­تری تولید میکند. این نوع آتشدان در شکل­های مختلف مربع ، مستطیل و دایره در بازار موجود می­باشند.

انواع مدل‌های آتشدان با توجه به شکل ظاهری 

  • میز آتشدان

طراحی این آتشدان مانند یک قفس فلزی است که در وسط و روی میز قرار دارد و داخل این قفس محل درست کردن آتش است . می­توان در هوای سرد دور این میز نشست و از گرمای آن لذت برد. اغلب این نوع آتشدان­ها قابلیت جابه جایی دارند مگر اینکه به علت گازکشی و دسترسی به لوله گاز مکان آن ثابت شده باشد.

  • آتشدان آجری

اغلب آتشدان­های آجری با سوخت هیزم کار می­کنند و می­توان آن­ها را به صورت دستی درست کرد. برای این منظور ابتدا در فضای مورد نظر و بر روی زمین گودالی کنده و اطراف گودال را با آجر­های هم اندازه محدود می­کنیم . در داخل این گودال هیزم قرار داده و آتش درست می­کنیم که آجر­های اطراف گودال مانع از گسترش آتش می­شوند.

آتشدان ویلاسازه

  • آتشدان سفری

آتشدان سفری در اندازه­های مختلفی تولید می­شود و از نظر ظاهری شبیه به منقل می­باشد . سوخت این نوع آتشدان هیزم بوده که گزینه مناسبی برای استفاده در سفر می­باشد.

  • آتشدان کادایی

کادایی کلمه ای هندی بوده که معنای آن دیگ ضخیم و گرد است . کادایی از قدیمی­ترین مدل­های آتشدان می­باشد که داخل دیگ­های ضخیم آتش درست کرده و نگهداری میکردند که بیش­تر برای پخت غذا از آن استفاده می­شد .

  • آتشدان سنگی

جنس بدنه این نوع آتشدان از سنگ است که می­تواند هم با سوخت گاز و هم هیزم کار کند . اگر سوخت مصرفی آن هیزم باشد ، عمق آن بیش­تر خواهد بود تا هیزم در داخل آن قرار گیرد.

  • آتشدان مستطیلی

این نوع آتشدان از کنار هم قرار گرفتن سنگ­های بزرگ مستطیلی که اغلب از جنس گرانیت می­باشند تولید می­شود.

 آتشدان کاسه‌ای

 یکی از ارزان ترین مدل­های آتشدان ، نوع کاسه ای آن می­باشد که ظاهری شبیه کاسه دارد. اغلب از جنس فلز یا سیمان تولید می­شود که در داخل این کاسه آتش درست و نگهداری می­شود.

  • آتشدان فلزی به شکل بخاری

طراحی ظاهری این مدل آتشدان شبیه بخاری به همراه یک دودکش بلند است که با هیزم کار می­کند.

  • آتشدان دایره‌ای

 این نوع آتشدان به شکل دایره بوده و با سنگ ، آجر یا دیگر مصالح ساخته می­شود و با هر دو نوع سوخت گازی و یا هیزمی کار می­کند.

 

 خرید آتشدان

https://torob.com/

https://villasaze.ir

https://www.digikala.com/

ارسال پاسخ

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.