0917-062-0010

مشاوره رایگان

9 صبح تا 9 شب

شنبه تا پنجشنبه

پیش نیاز برنامه نویسی جاوا چیست؟ – هر آنچه باید یاد بگیرید

جاوا (Java) نامی آشنا در دنیای فناوری و یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. این زبان برنامه نویسی در سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۴ شمسی) توسط «جیمز گاسلینگ» (James Gosling) طراحی شد. جاوا زبانی چند منظوره و شی‌گرا است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود گزینه‌ای مناسب برای مبتدیان برای ورود به دنیای برنامه نویسی است. بر همین اساس در این مطلب از مجله تم آف به پیش نیاز برنامه نویسی جاوا و موارد مرتبط با آن پرداخته شده است.

فهرست مطالب این نوشته
زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

چه کسانی از جاوا استفاده می‌کنند؟

دلیل کاربردهای گسترده جاوا چیست؟

چه کارهایی را با جاوا می‌توان انجام داد؟

چرا جاوا با وجود ظهور فناوری‌های جدید همچنان تقاضای بالایی دارد؟

آیا جاوا سرعت توسعه را افزایش می‌دهد؟

اصول برنامه نویسی جاوا

وراثت اولین اصل پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

کپسوله سازی دومین اصل پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

ادامه اصول پیش نیاز برنامه نویسی جاوا با چندریختی

انتزاع آخرین اصل پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

آیا یادگیری جاوا آسان است؟

مزایا و معایب یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا

آیا جاوا انتخاب مناسبی برای افراد مبتدی است؟

نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

یادگیری بدون تعیین هدف اولین نکته مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

یادگیری همه چیز اشتباهی مهلک در شروع یادگیری

تلاش برای یادگیری همزمان چندین فناوری دومین نکته مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

ادامه نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا با انجام تمرین‌های برنامه نویسی متعدد

مزیت انجام تمرین‌های برنامه نویسی چیست؟

پرهیز از کد نویسی به صورت فردی یکی دیگر از نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

یادگیری پیوسته، آخرین نکته در پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

پیش نیاز برنامه نویسی جاوا برای یادگیری چیست؟

تعیین هدف یادگیری اولین پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

استفاده از نقشه راه یادگیری دومین پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

نقشه راه یادگیری جاوا چیست؟

استفاده از قانون پارتو راهی برای یادگیری بهتر برنامه نویسی جاوا

انتخاب دوره مناسب و پیوستن به انجمن‌های برنامه نویسی ادامه پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی جاوا تم آف

سایت CodeAcademy برای تمرین کد نویسی

سایت CodeGym.cc برای یادگیری از طریق بازی و کد نویسی

سایت Codewars برای به چالش کشیدن برنامه‌نویسان

خواندن دروس از طریق پلتفرم EdX

معرفی چند منبع برای پیگیری جدیدترین اخبار جاوا

سوالات متداول در پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

آینده زبان برنامه نویسی جاوا چیست و آیا ارزش یادگیری دارد؟

بهترین کتاب آموزش جاوا چیست؟

آیا از جاوا در یادگیری ماشین نیز می‌توان استفاده کرد؟

آیا یادگیری زبان C پیش نیاز برنامه نویسی جاوا است؟

جمع‌بندی

faradars mobile

در این مطلب، ابتدا زبان برنامه نویسی جاوا، ویژگی‌ها و کاربردهای آن مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه نیز نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا همچون هدف از یادگیری، نقشه راه برنامه نویسی جاوا، منابع و دوره‌های مفید برای یادگیری ارائه شده‌اند.

زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

زبان برنامه نویسی جاوا در زمره‌ی زبان‌های «برنامه نویسی شی‌گرا» (Object-Oriented Programming) قرار دارد و در عین حال به عنوان پلتفرم نرم‌افزاری نیز شناخته می‌شود. پدید آورندگان جاوا این زبان را با شعار معروف «یک بار بنویس، همه جا اجرا کن» (write once, run anywhere) طراحی کردند.

آموزش برنامه نویسی جاوا Java
فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java در تم آف

کلیک کنید

این زبان برنامه نویسی قابل حمل، مقیاس‌پذیر و سازگار با پلتفرم‌های مختلف است. برنامه‌های ساخته شده به کمک جاوا بر روی چندین پلتفرم قابل اجرا هستند و همچنین، امکان اجرای این برنامه‌ها بر روی شبکه‌های توزیع شده نیز وجود دارد. انعطاف‌پذیری زبان جاوا دامنه استفاده از آن را گسترش داده است. در نتیجه، استخدام برنامه‌نویسان جاوا گزینه بسیار مطلوبی برای کارفرمایان محسوب می‌شود.

چه کسانی از جاوا استفاده می‌کنند؟

افراد حرفه‌ای با زمینه شغلی توسعه‌دهنده وب، توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل، طراح تجربه کاربری، طراح بازی و «دانشمند داده» (Data Scientist) از زبان برنامه نویسی جاوا در امر توسعه استفاده می‌کنند. قابلیت برنامه نویسی ماژولار (Modular) در جاوا به توسعه‌دهندگان امکان انتخاب قطعات کد مختلف و سپس، ترکیب آن‌ها با هدفی جدید را می‌دهد. علاوه بر این، برنامه‌های جاوا نیازی به کامپایل ندارند، زیرا «محیط زمان اجرای جاوا» (Java Runtime Enviroment) کدها را تفسیر می‌کند و در نهایت این کدها برای اجرا در رایانه ترجمه می‌شوند.

پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

دلیل کاربردهای گسترده جاوا چیست؟

دو ویژگی کلیدی قابل حمل بودن و تطبیق‌پذیر بودن موجب شده است تا این زبان برنامه نویسی امکان ارائه کاربردهای متنوع در زمینه‌های مختلف را داشته باشد. به همین دلیل، جاوا به ابزار مورد علاقه فعالان دنیای فناوری تبدیل شده است. به عنوان مثال، سیستم‌عامل اندروید مبتنی بر جاوا است. زبان برنامه نویسی جاوا علاوه بر توسعه اپلیکیشن موبایل در حوزه وب نیز مهارتی حیاتی برای توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود. همچنین، این زبان محبوب در زمینه‌های «علم داده» (Data Science)، طراحی بازی، طراحی تجربه کاربری و برنامه‌های علمی نیز کاربرد دارد.

پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

چه کارهایی را با جاوا می‌توان انجام داد؟

تسلط به زبان برنامه نویسی جاوا امکان کد نویسی در چندین سیستم‌عامل با معماری سخت‌افزاری متفاوت بدون نیاز به تغییر محیط برنامه نویسی را فراهم می‌کند. در زبان برنامه نویسی جاوا به دلیل پشتیبانی از شی‌گرایی امکان ساخت واحدهای کد وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در برنامه‌های نوشته شده به زبان جاوا، پلتفرم‌ها و محیط‌های مختلف مجدداً استفاده کرد. علاوه بر این، با جاوا امکان ساخت اپلیکیشن موبایل برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS وجود دارد. همچنین، می‌توان از جاوا برای تجزیه و تحلیل «کلان داده» (Big Data) با استفاده از ابزارهایی همچون Hadoop و Spark استفاده کرد.

آموزش آشنایی با کلان داده یا بیگ دیتا Big Data
فیلم آموزش آشنایی با کلان داده یا بیگ دیتا Big Data در تم آف

کلیک کنید

چرا جاوا با وجود ظهور فناوری‌های جدید همچنان تقاضای بالایی دارد؟

به دلیل انعطاف‌پذیری و سازگاری بالا زبان جاوا می‌توان از کد ایجاد شده برای موضوعی خاص در سایر زمینه‌ها نیز استفاده کرد. بنابراین، با وجود ظهور فناوری‌های جدید همچنان می‌توان زبان جاوا را برای حل موضوعات جدید به کار برد.

آیا جاوا سرعت توسعه را افزایش می‌دهد؟

جاوا با توجه به فرایند تفسیر منحصر به فرد خود موجب افزایش سرعت چرخه توسعه می‌شود. در فرایند تفسیر کدهای جاوا از بسیاری تست‌ها و اشکال‌زدایی‌ها چشم پوشی می‌شود که این موارد در سایر زبان‌های برنامه نویسی اجباری است. علاوه بر این، محیط زمان اجرای جاوا نیز به طور خودکار حافظه را مدیریت می‌کند. بنابراین، استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا سرعت توسعه را افزایش می‌دهد.

برنامه نویسان جاوا

اصول برنامه نویسی جاوا

آشنایی با اصول برنامه نویسی جاوا به عنوان پیش نیاز برنامه نویسی جاوا در نظر گرفته می‌شود. جاوا زبانی شی‌گرا است و تمام مفاهیم موجود در آن بر مبنای کلاس‌ها و اشیا موجود در آن‌ها است.

آموزش مبانی برنامه نویسی شی گرا در جاوا (رایگان)
فیلم آموزش مبانی برنامه نویسی شی گرا در جاوا (رایگان) در تم آف

کلیک کنید

دلیل اصلی پیدایش شی‌گرایی تسهیل تفکر در خصوص برنامه نویسی از طریق نزدیک ساختن آن به دنیای واقعی بوده است. اشیا در برنامه نویسی شی‌گرا معادل موجودیتی در دنیای واقعی هستند که ویژگی‌های مشخصی نیز دارد. کلاس نیز نمونه اولیه یا الگویی است که بر اساس آن اشیا مختلف ساخته می‌شوند. در واقع، کلاس چگونگی ساخت شی را توصیف می‌کند و بدون آن امکان ساخت شی وجود ندارد. بنابراین، برای یادگیری اصول برنامه نویسی جاوا باید مفاهیم شی‌گرایی را آموخت. در ادامه این مفاهیم مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وراثت اولین اصل پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

به کمک مفهوم وراثت در برنامه نویسی شی گرا می‎‌توان کلاس‌های جدیدی تحت عنوان کلاس فرزند تعریف کرد که ویژگی‌های کلاس والد را به ارث برند. کلاس‌ فرزند ضمن به ارث بردن تمام ویژگی‌های کلاس والد می‌تواند ویژگی‌های جدیدی نیز داشته باشد. به عنوان مثال، در دنیای واقعی کلاس حیوان را در نظر بگیرید که شامل ویژگی‌های کلی در خصوص حیوانات است. کلاس گربه به عنوان فرزند این کلاس ویژگی‌های کلی را به ارث می‌برد و خصوصیات جدیدی نیز دارد.

وراثت اولین اصل پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

اصل وراثت امکان استفاده از یک کلاس به دفعات مختلف در برنامه را فراهم می‌سازد که همین امر از تکرار کد جلوگیری می‌کند.

کپسوله سازی دومین اصل پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

هدف اصلی «کپسوله‌سازی» (Encapsulation) حفظ امنیت کلاس است. در واقع، به کمک این اصل امکان دسترسی به اطلاعات شی خارج از کلاس وجود ندارد. البته برنامه نویس می‌تواند با تعیین سطوح دسترسی برای داده‌های مختلف کلاس امکان دسترسی و ویرایش اطلاعات را فراهم کند.

کپسوله سازی دومین اصل پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

در تعریف کلاس امکان تعیین سه حالت «خصوصی» (Private)، «محافظت شده» (Protected) و «عمومی» (Public) وجود دارد. به این شکل که در تعریف حالت خصوصی برای کلاس نمی‌توان از هیچ کلاس دیگری به آن دسترسی داشت. در نقطه مقابل، کلاس عمومی از هر کلاس دیگری قابل دسترس است. در حالت محافظت شده امکان دسترسی تنها از طریق کلاس‌های فرزند وجود دارد.

ادامه اصول پیش نیاز برنامه نویسی جاوا با چندریختی

«چندریختی» (Polymorphism) به معنای داشتن اشکال متفاوت است. بر اساس این اصل می‌توان در کلاس فرزند متدهایی هم نام تعریف کرد که عملکردهای متفاوتی را ارائه دهند. به عنوان مثال، دو کلاس گربه و سگ به عنوان فرزند کلاس حیوان در نظر گرفته می‌شوند. این دو کلاس دارای متدی یکسان برای صحبت کردن هستند ولی هر کدام این مورد را به شیوه خاص خود انجام می‌دهند. همچنین، کلیدهای گوشی موبایل نیز در قالب مثال چندریختی قرار می‌گیرند، زیرا هر کلید امکان اجرای چندین عملکرد همچون نوشتن حروف، اعداد و نمادها را دارد.

انتزاع آخرین اصل پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

هدف اصلی از «انتزاع» (Abstraction) پنهان‌سازی اطلاعات غیرضروری از کاربر است. بر اساس این اصل بسیاری از جزییات و پیاده‌سازی‌های داخلی را باید از کاربر مخفی کرد. به عبارت دیگر، کاربر برای استفاده از متدهای مختلف نیازی به درک ساحتار پیاده‌سازی آن ندارد و تنها یاد داشتن نحوه کار با متد برای این منظور کافی است. به عنوان مثال، کنترل تلویزیون از این اصل پیروی می‌کند و ما بدون نیاز به دانستن نحوه عملکرد از آن استفاده می‎‌کنیم.

آیا یادگیری جاوا آسان است؟

برای افرادی که تجربه یادگیری زبان برنامه نویسی دیگری را دارند، یادگیری جاوا نسبتاً آسان است. با این حال داشتن تجربه کد نویسی پیش نیاز برنامه نویسی جاوا نیست و بدون هیچ گونه تجربه قبلی می‌توان مسیر یادگیری جاوا را شروع کرد.

آموزش ساخت ربات تلگرام با جاوا Java
فیلم آموزش ساخت ربات تلگرام با جاوا Java در تم آف

کلیک کنید

برای یادگیری ساختار اصلی زبان جاوا باید با مفهوم برنامه نویسی شی‌گرا آشنایی داشت. در ادامه مسیر یادگیری باید به مطالعه مفاهیم مهمی همچون توابع، انواع داده‌ها و کلاس‌های جاوا پرداخت. بعد از گذراندن این مباحث سینتکس (Syntax) زبان جاوا را درک خواهید کرد. یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا را می‌توان به صورت خودآموز دنبال کرد، اما در صورت شرکت در دوره‌های تخصصی روند یادگیری تسهیل می‌شود.

مزایا و معایب یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا

یکی از نقاط ضعف زبان جاوا منحنی یادگیری نسبتاً دشوار آن برای افراد مبتدی است. در نقطه مقابل با توجه به سابقه طولانی مدت زبان جاوا در دنیای برنامه نویسی کتابخانه‌ها و فریمورک‌های مختلفی برای کار با آن وجود دارد. علاوه بر این، جامعه توسعه‌دهندگی گسترده‌ای نیز در کنار این زبان برنامه نویسی وجود دارد.

از نکات مثبت جاوا این است که داشتن تجربه کد نویسی پیش نیاز برنامه نویسی جاوا نیست و بدون هیچ گونه تجربه قبلی می‌توان مسیر یادگیری جاوا را شروع کرد. البته شروع یادگیری جاوا به دلیل اکوسیستم گسترده این زبان برنامه نویسی در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی کمی دلهره‌آور است و یافتن مسیر صحیح یادگیری در ابتدا کمی دشوار به نظر می‌رسد.

آیا جاوا انتخاب مناسبی برای افراد مبتدی است؟

انتخاب اولین زبان برنامه نویسی برای یادگیری یکی از تصیم‌های مهم در شروع ورود به دنیای برنامه نویسی است. دلایل زیادی برای انتخاب جاوا به عنوان اولین زبان برنامه نویسی وجود دارد.

آموزش رایگان اصول و مبانی برنامه نویسی
فیلم آموزش رایگان اصول و مبانی برنامه نویسی در تم آف

کلیک کنید

در ادامه، دلایل انتخاب جاوا آورده شده است.

  • داشتن تجربه کد نویسی پیش نیاز برنامه نویسی جاوا نیست و افراد از سطح کاملاً مبتدی می‌توانند یادگیری آن را شروع کنند.
  • جاوا قدمتی طولانی در دنیای برنامه نویسی دارد، بنابراین این زبان به خوبی تثبیت شده است. علاوه بر این، تعداد زیادی کتاب و منابع آموزشی برای جاوا در دسترس قرار دارد.
  • تعداد برنامه‌نویسان جاوا از برنامه‌نویسان سایر زبان‌های برنامه نویسی بیشتر است. در نتیجه، این جامعه بزرگ توسعه‌دهندگی می‌تواند در صورت بروز خطا به شما کمک کند.
  • جاوا همانند بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی نحوی مشابه زبان برنامه نویسی C دارد. در نتیجه، با تسلط بر جاوا یادگیری زبان‌هایی همچون جاوا اسکریپت، ++C و سی شارپ (#C) نیز آسان‌تر می‌شود.
  • جاوا زبانی شی‌گرا است، بنابراین بسیاری از مفاهیم مورد استفاده در جاوا را می‌توان به سایر زبان‌های برنامه نویسی تعمیم داد.

نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

در ابتدای مسیر یادگیری برنامه نویسی جاوا موانع و مشکلات زیادی برای مبتدیان وجود دارد. در نتیجه، یکی از نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا آشنایی داشتن با اشتباهات و خطاهای رایج در شروع کار است.

آموزش برنامه نویسی جاوا Java
فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java در تم آف

کلیک کنید

در این بخش از نوشته بر اساس تجربیات سایر توسعه‌دهندگان فهرستی از رایج‌ترین خطاها در شروع یادگیری برنامه نویسی جاوا مورد بررسی قرار گرفته است.

یادگیری بدون تعیین هدف اولین نکته مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

قبل از شروع یادگیری یک زبان برنامه نویسی خاص باید به این سوال پاسخ داده شود که هدف از یادگیری این زبان برنامه نویسی چیست. سطح دانش مورد نیاز و عمق مناسب یادگیری مطالب با پاسخ دادن به این سوال مشخص می‌شود.

برنامه نویسان جاوا

در صورت جدی بودن در کد نویسی و دنبال کردن مسیر شغلی به عنوان برنامه نویس جاوا باید روزانه حداقل ۴ تا ۵ ساعت برای یادگیری این زبان برنامه نویسی وقت گذاشت. در صورتی که هدف از یادگیری تنها گسترش دامنه اطلاعات باشد، می‌توان زمان کمتری را برای یادگیری صرف کرد. با این وجود به دلیل رشد و تکامل سریع فناوری‌ها مخصوصاً در حوزه برنامه نویسی باید از به تاخیر انداختن یادگیری اجتناب کرد، زیرا در چند سال آینده امکان از رده خارج شدن زبان برنامه نویسی، فریمورک یا ابزار مورد نظر وجود دارد. در نتیجه، با وجود فراگیری یک زبان برنامه نویسی جدید ممکن است که فرصت شغلی مناسبی برای آن زبان برنامه نویسی وجود نداشته باشد.

یادگیری همه چیز اشتباهی مهلک در شروع یادگیری

با توجه به نکات گفته شده تعیین هدف یادگیری اولین نکته مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا است. در نتیجه، با تعیین هدف عمق مناسب یادگیری مطالب مشخص می‌شود و می‌توان برنامه یادگیری مناسبی را طرح‌ریزی کرد. البته یکی از اشتباهات رایج در شروع یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید مطالعه تمام اطلاعات موجود در آن حوزه است. دنبال کردن این مدل یادگیری موجب از بین رفتن انگیزه و اشتیاق یادگیری می‌شود. بنابراین، ضمن تعیین هدف یادگیری باید مباحث اصلی و پایه‌ای مورد نیاز را نیز تشخیص داد.

تلاش برای یادگیری همزمان چندین فناوری دومین نکته مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

دومین نکته مهم در پیش نیاز برنامه نویسی جاوا تلاش برای یادگیری همزمان چندین فناوری است. این اشتباه مهلک موجب گرفتار شدن در دام یادگیری بدون پایان می‌شود. برنامه یادگیری نباید شامل فناوری‌ها و ابزارهای مختلف باشد، زیرا این امر موجب فرسودگی شغلی می‌شود. برای درک بهتر مطالب باید فرایند یادگیری را کند کرد و انجام تمرین‌های مختلف بهترین راهکار برای این منظور است. در دنیای مملو از اطلاعات امروزی کار عمیق و تمرکز بر روی حوزه‌ای مشخص کلید رسیدن به موفقیت است.

ادامه نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا با انجام تمرین‌های برنامه نویسی متعدد

نکته مهم دیگر در پیش نیاز برنامه نویسی جاوا توجه به اهمیت انجام تمرین برای یادگیری برنامه نویسی است.

آموزش برنامه نویسی جاوا Java
فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java در تم آف

کلیک کنید

برنامه نویسی مهارتی است که تنها با تمرین زیاد می‌توان آن را آموخت. هر چند یادگیری اصول پایه‌ای به صورت تئوری پیش نیاز برنامه نویسی جاوا برای یادگیری است، اما تنها با دیدن دوره‌های آموزشی و مطالعه کتاب‌های مختلف نمی‌توان برنامه نویس شد. هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که بدون رفتن داخل آب می‌توان شنا کردن را آموخت. در نتیجه، برای یادگیری مهارت برنامه نویسی باید به طور واقعی با مسائل روبرو شد.

مزیت انجام تمرین‌های برنامه نویسی چیست؟

انجام تمرین‌های متعدد برنامه نویسی کمک می‌کند تا با چالش‌های واقعی برنامه نویسی روبرو شوید و برای حل آن‌ها از شیوه‌های مختلف استفاده کنید. علاوه بر این، حل این چالش‌ها منجر به پدید آمدن عاداتی همچون بررسی منظم کد، نوشتن «کد تمیز» (Clean Code) و ساختار یافته می‌شود. برای شروع می‌توان کار را با تمرین‌های ساده آغاز کرد و به تدریج برای بهبود کارایی کد زمان گذاشت. نکته مهم در این مسیر تبدیل شدن کد نویسی به عادتی روزانه است.

انجام تمرین‌های برنامه نویسی پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

پرهیز از کد نویسی به صورت فردی یکی دیگر از نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

یکی دیگر از نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا پرهیز از کد نویسی به‌صورت فردی است. بیشتر مبتدیان در مورد پیوستن به جوامع آنلاین برنامه نویسی و شرکت در رویدادهای مختلف دچار تردید هستند.

ماهیت جوامع برنامه نویسی کمک به ارتقا مهارت‌های تیمی و تخصصی است و افراد مختلف با اشتراک‌گذاری تجربیات و اطلاعات شخصی به رشد خود و گروه کمک می‌کنند. انجمن‌ها و وب‌سایت‌های بسیاری در زمینه برنامه نویسی وجود دارند و برنامه‌نویسان مشتاقانه اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. می‌توان از تجربه سایر توسعه‌دهندگان برای هموار کردن مسیر یادگیری استفاده کرد.

یادگیری پیوسته، آخرین نکته در پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

یادگیری برنامه نویسی به صورت تدریجی رخ می‌دهد و نسخه یا دستورالعمل خاصی برای این منظور وجود ندارد. علاقه‌مندان به حوزه برنامه نویسی باید این واقعیت را بپذیرند که یادگیری در این حوزه پایان ندارد، زیرا همه چیز در دنیای برنامه نویسی به سرعت تغییر می‌کند. از سوی دیگر تشخیص عمق مناسب برای یادگیری مباحث در دنیای برنامه نویسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید هر موضوعی را به صورت عمیق مطالعه کرد، زیرا ممکن است موجب صرف زمان بسیار زیادی شود.

پیش نیاز برنامه نویسی جاوا برای یادگیری چیست؟

در ابتدای نوشته نیز عنوان شد که داشتن تجربه برنامه نویسی با سایر زبان‌ها پیش نیاز برنامه نویسی جاوا نیست و از سطح کاملاً مبتدی می‌توان مسیر یادگیری جاوا را شروع کرد. با این وجود در ابتدای مسیر یادگیری موانع و مشکلات زیادی برای مبتدیان وجود دارد.

آموزش برنامه نویسی جاوا Java
فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java در تم آف

کلیک کنید

در این بخش به این سوال پاسخ داده شده است که پیش نیاز برنامه نویسی جاوا چیست و چه نکاتی را برای یادگیری این زبان باید در نظر داشت. علاوه بر این، ضمن معرفی بهترین منابع برای یادگیری جاوا نکاتی برای افزایش بهره‌وری نیز عنوان شده است. در ادامه مهم‌ترین پیش نیازهای برنامه نویسی جاوا آورده شده است.

تعیین هدف یادگیری اولین پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

امروزه زبان جاوا انجام هر کاری از جمله ساخت اپلیکیشن‌های سمت سرور، برنامه‌های موبایل و دسکتاپ و ساخت اپلیکیشن‌های سازمانی را امکان‌پذیر کرده است. علاوه بر این، به کمک جاوا می‌توان «تست‌های واحد» (Unit Tests) را نیز اجرا کرد. هر کدام از موارد فوق را می‌توان به عنوان هدف یادگیری برنامه نویسی جاوا در نظر گرفت، اما برای حرفه‌ای شدن در این حوزه باید نکات دیگری را نیز در نظر گرفت.

امروزه برای موفقیت در دنیای برنامه نویسی باید به حوزه‌های جدیدی همچون «رایانش ابری» (Cloud Computing) برای ساخت اپلیکیشن‌های ابری توجه داشت. علاوه بر این، «اینترنت اشیا» (Internet Of Things | IOT)، «کلان داده» (Big Data) و بازی سازی نیز از موضاعات داغ روز در دنیای فناوری هستند و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت.

استفاده از نقشه راه یادگیری دومین پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس جاوا باید روزانه حداقل ۲ تا ۳ ساعت در روزهای کاری و ۵ ساعت در تعطیلات آخر هفته را به مطالعه مفاهیم و ساختارهای این زبان اختصاص داد. با دنبال کردن این روند احتمالاً بعد از ۳ تا ۶ ماه به سطح «برنامه نویس مبتدی» (Junior | جونیور) خواهید رسید.

نقشه راه یادگیری جاوا چیست؟

برای دستیابی به سطوح مختلف در برنامه نویسی جاوا باید گام‌به‌گام حرکت کرد. به‌طور کلی فرایند یادگیری در هر حوزه‌ای گام‌های مشخصی دارد که تحت عنوان نقشه راه یادگیری شناخته می‌شود. داشتن نقشه راه یادگیری پیش نیاز برنامه نویسی جاوا و هر زبان برنامه نویسی دیگری است. در ادامه فهرست گام‌های اساسی در نقشه راه یادگیری برنامه نویسی جاوا به ترتیب ارائه شده است.

آموزش ساخت اپلیکیشن چت با رمزنگاری سراسری در جاوا و نود جی اس
فیلم آموزش ساخت اپلیکیشن چت با رمزنگاری سراسری در جاوا و نود جی اس

کلیک کنید

  • نصب «کیت توسعه جاوا» (Java Development Kit | JDK)
  • نصب محیط توسعه برای جاوا مانند Eclipse ،IntelliJ IDEA و NetBeans
  • یادگیری سینتکس جاوا
  • یادگیری «هسته جاوا» (Java Core)
  • یادگیری «مجموعه‌ها» (Collections) در جاوا
  • یادگیری کتابخانه‌ها و فریمورک‌های محبوب
  • کار با Api‌های پرکاربرد نظیر JSP ،JUnit و JDBC
  • تسلط بر سیستم کنترل نسخه گیت (Git)
  • و سایر موارد

یکی از نکات مهم در نقشه راه برنامه نویسی جاوا رعایت تعادل بین مطالعه تئوری و عملی است. برنامه نویسی مهارتی است که نیاز به آموزش پیوسته دارد و باید بعد از هر مبحث تئوری زمان مشخصی را به تمرین کد نویسی برای تثبیت آموخته‌ها اختصاص داد.

استفاده از قانون پارتو راهی برای یادگیری بهتر برنامه نویسی جاوا

داشتن سبک یادگیری و استفاده از تکنیک‌های مختلف پیش نیاز برنامه نویسی جاوا برای یادگیری بهتر است. استفاده از «قانون پارتو» (Pareto Law) یا «اصل پارتو» (Pareto Principle) در زمینه یادگیری برنامه نویسی جاوا نتایج خوبی می‌تواند به همراه داشته باشد.

استفاده از قانون پارتو راهی برای یادگیری بهتر برنامه نویسی جاوا

می‌توان در یادگیری برنامه نویسی جاوا طبق این اصل ۲۰ درصد زمان را صرف تحقیق و ۸۰ درصد زمان را صرف کد نویسی برای حل مسئله کرد. شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، ولی برای تثبیت مفاهیم برنامه نویسی جاوا باید ۴ برابر زمان یادگیری را به کد نویسی و تمرین اختصاص داد. در صورت عدم اختصاص زمان مناسب برای تمرین کد نویسی همه مفاهیم آموخته شده فراموش خواهد شد. در مطلب زیر از مجله تم آف قانون پارتو و کاربردهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی:

قانون پارتو (Pareto Law) و کاربردهای آن

شروع مطالعه

انتخاب دوره مناسب و پیوستن به انجمن‌های برنامه نویسی ادامه پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

دوره‌ها و آموزش‌های مختلفی برای برنامه نویسی جاوا وجود دارد، اما صادقانه هیچ کدام از این دوره‌ها کامل نیستند. برخی از دوره‌های آموزشی مباحث پایه‌ای را آموزش می‌دهند و برخی دیگر بر ارائه تمرین‌های متنوع برنامه نویسی تمرکز دارند. دوره آموزشی تاثیرگذار است که مباحث تئوری را با کد نویسی واقعی ترکیب کند. علاوه بر این، می‌توان از بسترهای آنلاین برای آموزش، ارتباط و تمرین برنامه نویسی استفاده کرد. در ادامه تعدادی از بهترین بسترهای آنلاین برای برنامه نویسی جاوا ارائه شده است.

مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی جاوا تم آف

در پلتفرم تم آف، دوره‌های آموزشی مرتبط با برنامه نویسی جاوا در صفحه مجموعه آموزش جاوا قابل دسترسی هستند. در مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی جاوا تم آف، دوره‌های آموزشی مقدماتی و تکمیلی مرتبط با جاوا وجود دارند. علاوه بر این، دوره‌های پروژه محور و دوره‌هایی هم برای کاربرد‌های خاص نظیر ارتباط با پایگاه داده، کار با فایل‌ها و الگوهای طراحی در این بخش قابل دسترسی هستند.

مجموعه آموزش جاوا (Java)
فیلم مجموعه آموزش جاوا (Java) در تم آف

کلیک کنید

سایت CodeAcademy برای تمرین کد نویسی

این سایت یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های آنلاین برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی است. در این سایت بخشی نیز برای یادگیری برنامه نویسی جاوا وجود دارد.

در سایت CodeAcademy بدون داشتن پیش نیاز برنامه نویسی جاوا می‌توان یادگیری را از صفر آغاز کرد. هر درس در این سایت از چندین بخش تشکیل شده و برای گذراندن هر بخش انجام ۳ مرحله: مطالعه درس، کد نویسی و اجرا کافی است. علاوه بر این، درس‌ها در این سایت به ترتیب از آسان به دشوار طراحی شده‌اند و با گذراندن هر بخش با چالش‌های جدیدی روبرو خواهید شد. همچنین، از طریق بخش پرسش‌های متداول می‌توان با سایر فراگیران دوره نیز در ارتباط بود که تاثیر به‌سزایی در فرایند یادگیری دارد.

سایت CodeGym.cc برای یادگیری از طریق بازی و کد نویسی

دوره‌های موجود در این سایت با ویژگی خاص گیمیفیکشن (Gamification) ارائه شده‌اند و از طریق بازی می‌توان زبان برنامه نویسی جدیدی را فرا گرفت. امروزه بیشتر دوره‌های آنلاین از عناصر گیمیفیکشن استفاده می‌کنند، زیرا این ویژگی موجب افزایش انگیزه برای یادگیری می‌شود.

سایت CodeGym.cc برای یادگیری از طریق بازی و کد نویسی

در سایت CodeGym برای یادگیری برنامه نویسی جاوا کار را از سطح صفر در جهان آینده همراه با سفرهای فضایی، ربات‌ها و چیزهای جالب شروع خواهید کرد. هدف اصلی گذراندن ۴ ماموریت آموزشی برای ارتقا سطح یک ربات است. هر ماموریت شامل ۱۰ سطح و هر سطح دارای ۱۰ تا ۱۲ درس است که توسط خدمه یک سفینه فضایی آموزش داده می‌شود. تمرکز اصلی در ارائه دروس بر کد نویسی است و مباحث تئوری برنامه نویسی سهم کمتری دارند. علاوه بر این، از همان ابتدا باید دست به کد شوید و بعد از حل مسائل ساده پروژه‌ها و تمرین‌های پیچیده‌تر ارائه می‌شوند.

سایت Codewars برای به چالش کشیدن برنامه‌نویسان

Codewars پلتفرم آنلاین دیگری همراه با تمرین‌های برنامه نویسی متنوع است. این پلتفرم برای افرادی مناسب‌تر است که سابقه اندکی در زمینه برنامه نویسی دارند.

سایت Codewars برای به چالش کشیدن برنامه‌نویسان

امکان کد نویسی در مرورگر و اجرای تست‌های مختلف بر روی آن وجود دارد. علاوه بر این، امکان مقایسه کد با کدهای نوشته شده سایر فراگیران و بحث و تبادل نظر در خصوص روش‌های مختلف نیز در این بستر فراهم است. این سایت امکان مطالعه و تمرین گروهی را نیز فراهم می‌کند و همین مورد سبب متمایز شدن آن از سایر پلتفرم‌ها می‌شود.

خواندن دروس از طریق پلتفرم EdX

EdX پلتفرم آموزشی آنلاینی است که توسط دانشگاه هاروارد و MIT راه‌اندازی شده است. این پلتفرم بسیاری از دروس دانشگاهی و زبان‌های برنامه نویسی از جمله برنامه نویسی جاوا و موضوعات مرتبط به آن را پوشش می‌دهد.

خواندن دروس از طریق پلتفرم EdX

امکان گذراندن دوره‌های مختلف و دریافت گواهی معتبر از طریق این پلتفرم وجود دارد. هر دوره دارای چارچوب مشخص همراه با آموزش‌های ویدیویی و متنی است. همچنین، امکان بازگشت به درس‌های قبلی و مرور و اصلاح مطالب گذرانده شده نیز وجود دارد. تمرکز دوره‌های برنامه نویسی جاوا در این پلتفرم بر آموزش تئوری است و می‌توان انجام تمرین‌های مختلف برنامه نویسی را به عنوان مکمل آن در نظر گرفت.

معرفی چند منبع برای پیگیری جدیدترین اخبار جاوا

زبان برنامه نویسی جاوا به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا پیوسته در حال پیشرفت و ارتقا است. برای اطلاع از آخرین تغییرات و ویژگی‌های جدید این زبان برنامه نویسی داشتن چندین منبع معتبر برای پیگیری این اخبار ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه چند منبع معتبر برای پیگیری اخبار مربوط به جاوا ارائه شده است.

  • سایت Javaworld (+): این سایت انتخاب خوبی برای پیگیری اخبار، آموزش‌های مفید و هر مطلب آموزنده دیگری در خصوص زبان برنامه نویسی جاوا است.
  • سایت Java Code Geeks (+): این سایت مرکزی برای علاقه‌مندان جاوا همراه با آموزش‌های متعدد و نکات مهم برای به دست آوردن موقعیت شغلی به عنوان برنامه نویس جاوا است.
  • سایت DZone (+): مقالات و راهنماهای کاربردی بسیاری برای مبتدیان و توسعه‌دهندگان با تجربه در این سایت وجود دارد.
  • سایت Javarevisited (+): وبلاگی آموزنده که روزانه مباحث مرتبط با دنیای برنامه نویسی جاوا را پوشش می‌دهد.

سوالات متداول در پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

در این بخش سعی شده است تا به متداول‌ترین سوالات پیش نیاز برنامه نویسی جاوا پاسخ داده شود. دانستن پاسخ این سوالات می‌تواند به ترسیم بهتر مسیر یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا کمک کند.

آینده زبان برنامه نویسی جاوا چیست و آیا ارزش یادگیری دارد؟

جاوا در طی سال‌های اخیر همواره یکی از محبوب‌ترین و در عین حال پرتقاضاترین زبان‌های برنامه نویسی بوده است. با توجه به کاربردهای گسترده جاوا در حوزه‌های مختلف از جمله پیاده‌سازی نرم‌افزارهای سازمانی، توسعه اپلیکیشن موبایل، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سایر موارد آینده روشنی را برای این زبان برنامه نویسی می‌توان تصور کرد. علاوه بر این، ویژگی‌های جذاب جاوا همچون فرصت‌های شغلی متعدد، همه‌منظوره بودن، پایداری و ثبات، یادگیری آسان و سایر موارد این زبان برنامه نویسی را به گزینه مناسبی برای یادگیری تبدیل کرده است.

مطلب پیشنهادی:

آینده زبان برنامه نویسی جاوا چیست و آیا ارزش یادگیری دارد؟ (+ فیلم رایگان)

شروع مطالعه

بهترین کتاب آموزش جاوا چیست؟

امروزه با وجود آموزش‌هایی ویدیویی و منابع مختلفی که برای یادگیری وجود دارد، اما بسیاری از افراد همچنان کتاب را به سایر منابع آموزشی ترجیح می‌دهند. کتاب‌های زیادی برای آموزش زبان برنامه نویسی جاوا تالیف شده‌اند و انتخاب تنها یک مورد به عنوان بهترین کتاب کار دشواری است. در صورت معیار قرار دادن امتیاز کاربران و میزان فروش می‌توان کتاب «جاوای تاثیرگذار» (Effective Java) را به عنوان بهترین کتاب جاوا در نظر گرفت. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله تم آف بهترین کتاب‌های آموزش جاوا در سطوح مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی:

بهترین کتاب آموزش جاوا — معرفی منابع کاربردی برای شروع یادگیری

شروع مطالعه

آیا از جاوا در یادگیری ماشین نیز می‌توان استفاده کرد؟

هر چند در حوزه «یادگیری ماشین» (Machine Learning) بیشتر از زبان پایتون (Python) استفاده می‌شود، اما در جاوا نیز کتابخانه‌هایی همچون Deep Learning و Mlib با ایجاد محیطی پایدار امکان بهره‌گیری از سرعت و امنیت جاوا در حوزه یادگیری ماشین را فراهم کرده‌اند.

پیش نیاز برنامه نویسی جاوا

آیا یادگیری زبان C پیش نیاز برنامه نویسی جاوا است؟

جاوا در زمره زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا قرار دارد، در حالی که C یک زبان رویه‌ای است. این دو زبان کاملاً مجزا از یکدیگر هستند و وابستگی بین این دو زبان چه از پیش نیاز یادگیری و چه از نظر مفاهیم مشترک وجود ندارد. زبان جاوا به نسبت زبان C پیشرفته‌تر است و یادگیری زبان C پیش نیاز برنامه نویسی جاوا نیست.

جمع‌بندی

جذابیت‌های حوزه برنامه نویسی سبب شده است تا امروزه افراد با پیش زمینه‌های گوناگون به دنبال ورود به این فضا باشند. زبان جاوا یکی از نام‌های پرتکرار و در عین حال یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود گزینه مناسبی برای مبتدیان و علاقه‌مندان به ورود به دنیای برنامه نویسی محسوب می‌شود. بر همین اساس در این مطلب از مجله تم آف به این سوال پاسخ داده شده است که پیش نیاز برنامه نویسی جاوا چیست و چه نکاتی را باید در یادگیری این زبان در نظر گرفت.

مجموعه آموزش جاوا (Java)
فیلم مجموعه آموزش جاوا (Java) در تم آف

کلیک کنید

در این نوشتار ابتدا به بررسی زبان جاوا، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته شده است. در ادامه نیز سعی شده است تا نکات مهم پیش نیاز برنامه نویسی جاوا مورد بررسی قرار گیرد. همچنین، ضمن بیان مزایا و معایب برنامه نویسی جاوا برای یادگیری به متداول‌ترین سوالات حوزه پیش نیاز برنامه نویسی جاوا پاسخ داده شد.

ارسال پاسخ

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.