0917-062-0010

مشاوره رایگان

9 صبح تا 9 شب

شنبه تا پنجشنبه

فریمورک Next.js بهتر است یا کتابخانه React؟ + مقایسه

انتخاب فریمورک یا کتابخانه مناسب در برنامه نویسی یکی از دشوار ترین کارها می باشد و شما به عنوان یک برنامه نویس، باید تصمیم بگیرید که از میان صدا ابزار مختلف کدام را انتخاب کنید؟ از آنجایی که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند، این انتخاب دشوار تر خواهد شد.

یکی از این تصمیم گیری های دشوار مربوط به انتخاب میان فریمورک Next.js و کتابخانه React می باشد. بنابراین در این مقاله تصمیم گرفتیم که به مقایسه این دو بپردازیم تا بهترین تصمیم را با توجه به نیازتان بگیرید.

کتابخانه React و ویژگی های Reactjs (ری اکت جی اس)

کتابخانه React چیست؟

خب ابتدا بیایید ببینیم که اصلا React چیست؟ React یک کتابخانه front-end محبوب و منبع باز است که برای برنامه نویسی وب استفاده می شود و توسط شرکت متا (فیس بوک سابق) ایجاد شده است. این کتابخانه به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا رابط های کاربری انعطاف پذیر و سریعی را برای برنامه های کاربردی وب ایجاد کنند.

استفاده از React آسان است و به توسعه دهندگان کمک می کند تا اجزای رابط کاربری با قابلیت استفاده مجدد را ایجاد کنند. همچنین ابزارهایی برای مسیریابی و مدیریت وضعیت ارائه می دهد که اغلب با Redux و کتابخانه های دیگر استفاده می شود. همچنین ری اکت بر ساخت رابط های کاربری (UI) متمرکز است که HTML و جاوا اسکریپت را ترکیب می کند.  

برخلاف سایر فریمورک های جاوا اسکریپت که ابزارهای آماده برای استفاده را ارائه می کنند، React از شما می خواهد که فرآیند خود را توسعه دهید. این می تواند چالش برانگیزتر باشد اما منجر به ایجاد فریمورک هایی مانند Next.js می شود.

React در چه جاهایی استفاده شده است؟ ری اکت در بسیاری از پلتفرم های محبوب دنیا استفاده می شود که در زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • شبکه های اجتماعی (فیس بوک، اینستاگرام، پینترست، توییتر)
  • پلتفرم های خدماتی (Airbnb، Lyft، Uber)
  • Netflix که یک پلتفرم پخش آنلاین فیلم می باشد.
  • ابزارهای SaaS مانند (SendGrid, Asana, InVisionApp, Zapier)

اگر قصد یادگیری ری اکت را دارید، می توانید به دوره جامعه آموزش react آکادمی تم آف مراجعه کنید که بصورت کاملا پروژه محور آن را آموزش داده است.

Next.js چیست و چه کاربردی دارد؟

فریمورک Next.js چیست؟

Next.js یک فریمورک جاوا اسکریپت مدرن و منبع باز است که توسط Vercel ایجاد شده است که بر روی React ، Node.js و جاوا اسکریپت اجرا و برای ساخت رندر سمت سرور و برنامه های وب استاتیک استفاده می شود.

فریمورک Next.js به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های کاربردی وب بسازند که مانند برنامه های تک صفحه ای (SPA) عمل می کنند، اما با مزیت هایی مثل سئو فرندلی بودن، بارگذاری صفحه اولیه سریعتر و عملکرد بهبود یافته. Next.js دارای تقسیم خودکار کد، مسیریابی ساده سمت مشتری و پشتیبانی داخلی CSS است.

علاوه بر این، Next.js به شما این امکان را می دهد که صفحات خود را به عنوان فایل های HTML برای ارائه مستقیم از CDN ارائه دهید. این باعث می شود Next.js یک انتخاب عالی برای وب سایت های پویا باشد.

بطور کلی، Next.js شکافی را پر کرده است که تمام مدت در React وجود داشته است.

Next JS تمام ابزارهایی را که برای ایجاد یک برنامه نیاز دارید، دارد. مستندات آن کامل است و محبوبیت آن برای برنامه نویسی فرانت اند رو به افزایش است. در اصل، یک ابزار قدرتمند برای ساده کردن و بهبود فرآیند توسعه وب شما می باشد!

البته Next.js ممکن است برای هر پروژه ای مناسب نباشد. اما استفاده از این فریمورک برای توسعه سایت های تجارت الکترونیک، وب سایت های بازاریابی و صفحات landing عالی است.

 

تفاوت های React با Next.js:

استفاده از Next.js یا React برای توسعه پروژه های شما، مزایا و معایب خاص خود را دارد. هردو ابزارهایی کلیدی برای توسعه front-end هستند که تجربه ای روان و تعاملی را ارائه می دهند.

Next.js بهتر است یا React.js؟

  1. عملکرد Next.js در مقابل React:

Next.js و React عمدتاً از نظر عملکرد متفاوت هستند. برنامه های Next.js به دلیل سایت های ایستا و رندر سمت سرور (SSR) همراه با ویژگی هایی مانند بهینه سازی تصویر بسیار سریع هستند. انتخاب Next.js به معنای ارائه خودکار سرور و تقسیم کد برای بهبود سرعت توسعه است. همچنین SSR نیز عملکرد برنامه را افزایش می دهد.

در مقابل، React بر روی رندر سمت مشتری یا کاربر تمرکز دارد که ممکن است برای توسعه برنامه های با کارایی بالا کافی نباشد.

  1. مستندات Next.js در مقابل React:

هنگام مقایسه React و Next.js، وجود منابع و مستندات بسیار مهم است. هر دو منابع آموزشی آنلاینی را ارائه می دهند. می توان گفت که مستندات هردو به یک اندازه می باشد و محبوبیت آنها هم اندازه است.

  1. رندر سمت سرور:

Next.js از رندر سمت سرور (SSR) پشتیبانی می کند. به این معنی که می تواند داده ها را از سمت سرور جمع‌آوری کند و در صورت نیاز نماهای مختلفی را برای کاربران مختلف نمایش دهد.

امکان افزودن SSR به React نیز وجود دارد، اما برای اتصال آن به سرور و پیکربندی انتخابی شما، نیاز به کار بیشتری خواهد داشت. به علاوه، نسخه های آینده ممکن است به پشتیبانی از این ویژگی ادامه ندهند.

  1. پیکربندی Next.js در مقابل React:

یکی از تفاوت های کلیدی میان React و Next.js، نحوه مدیریت پیکربندی می باشد. React در این مورد چندان انعطاف پذیر نیست، مگر اینکه از برنامه اصلی Create React منحرف شوید. شما اساساً با پیکربندی از پیش تعیین شده در اسکریپت های خواندنی CRA گیر کرده اید.

در مقابل، Next.js انعطاف پذیری کاملی را فراهم می کند. شما می توانید تنظیمات دلخواه خود را در فایل هایی مانند babelrc، jest.config و eslintrc با استفاده از قالب های Next.js ایجاد کنید.

  1. پشتیبانی:

Next.js و React.js به خوبی پشتیبانی می شوند و به روز رسانی های مکرری را منتشر می کنند. بنابراین در این مورد تفاوت زیادی ندارند و دارای جامعه ی پویایی می باشند.

  1. پشتیبانی از TypeScript:

در این مورد نیز تفاوتی میان Next.js و React نیست و هر دو از TypeScript پشتیبانی می کنند.

  1. کامپایل توسعه پیشرفته:

فریمورک Next.js با بهبود نحوه کامپایل کردن کد، توسعه برنامه شما را آسان تر می کند.

  1. حجم فایل Next.js در مقابل React:

Next.js به طور خودکار حجم فایل های برنامه را کاهش می دهد، که می تواند به بارگذاری سریعتر برنامه های شما کمک کند. اما React فاقد این ویژگی می باشد.

  1. پیش رندر:

پیش رندر در Next.js یک ویژگی است که به شما امکان می دهد تا HTML را برای یک صفحه از قبل تولید کنید، به جای اینکه همه این کارها توسط جاوا اسکریپت انجام شود. این می تواند منجر به عملکرد بهتر و نتایج سئو شود. کتابخانه ری اکت چنین چیزی را ندارد.

 به طور خلاصه، Next.js و React ابزارها و انعطاف پذیری زیادی را برای ایجاد برنامه های وب ارائه می دهند. در ادامه بیشتر راجب مزایا و معایب React و Next.js توضیح خواهیم داد.

 

مزایای فریمورک Next.js:

  1. توسعه سریعتر: Next.js بسیاری از مؤلفه ها و کتابخانه های آماده برای استفاده را فراهم می کند که توسعه حداقل محصول قابل دوام (MVP) را سرعت می بخشد. همچنین بازخورد سریع کاربر و تغییرات به موقع را امکان پذیر می کند.
  2. تجربه کاربری پیشرفته: می توانید با Next.js یک نمای ظاهری بسازید که نیازهای کسب‌وکار شما را برآورده می کند و تجربه کاربری منحصربه‌فردی را ارائه می دهد.
  3. پشتیبانی SEO: فریمورک Next.js از ایجاد وب سایت های ایستا سریع، سبک و سازگار با سئو پشتیبانی می کند و شانس شما را برای نمایش در صفحات برتر موتورهای جستجو افزایش می دهد.
  4. رندر فوق سریع: هر تغییر ایجاد شده بلافاصله پس از بارگذاری مجدد وب سایت مشاهده می شود. مولفه ها در زمان واقعی ارائه می شوند و ردیابی تغییرات را ساده می کنند.
  5. Built-in CSS: سبک‌های CSS را می‌توان از فایل‌های جاوا اسکریپت به Next.js برای رندر سریع‌تر وارد کرد.
  6. بهینه سازی تصویر: اندازه تصاویر به طور خودکار تغییر می کند و در قالب بهینه (فرمت WebP) ارائه می شود. آنها همچنین برای نمایشگرهای کوچکتر به طور خودکار تنظیم می شوند.
  7. پشتیبانی ESLint: با Next.js، توسعه دهندگان به راحتی می توانند از ESLint با افزودن lint و next lint به اسکریپت ها استفاده کنند.

 

معایب فریمورک Next.js:

  1. Routing: فریمورک Next.js ممکن است برای برخی پروژه های خاص کافی نباشد. توسعه دهندگان باید بدانند که چگونه از فریمورک Node.js برای ایجاد مسیرهای پویا استفاده کنند.
  2. پشتیبانی جامعه: جامعه توسعه دهندگان Next.js در مقایسه با React کوچکتر می باشد، اما روز به روز در حال افزایش است. همچنین، امروزه نیاز به توسعه دهندگان Next.js رو به افزایش است.

 

مزایای کتابخانه React:

  1. سهولت توسعه: توسعه دهندگان React که از قبل با جاوا اسکریپت آشنا هستند، می توانند برنامه های پویایی را با استفاده از کدهای کمتر بسازند.
  2. انجمن توسعه دهندگان: جامعه توسعه دهندگان بزرگ React پشتیبانی و منابع یادگیری سریعی را ارائه می دهد.
  3. React Components: اجزای آن قابل استفاده مجدد است. به این معنی که می توانید صفحات زیادی را بارها و بارها بدون از دست دادن ویژگی های آنها بارگذاری کنید.
  4. سفارشی سازی: هر تغییری که در کد مؤلفه ایجاد شود در همه صفحات قابل مشاهده خواهد بود. به علاوه، عملکرد React را می توان با ابزارهایی مانند Redux گسترش داد.

 

معایب کتابخانه React:

  1. نیاز به ابزارهای دیگر: به عنوان یک کتابخانه توسعه رابط کاربری، React به ابزارهای اضافی نیاز دارد تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد.
  2. توسعه سریع: چرخه توسعه سریع آن به این معنی است که مستندات آن می توانند به سرعت منسوخ شوند. با این حال، این جامعه فعال به سرعت به سؤالات و نیازها پاسخ می دهد. اما این بدان معناست که اغلب باید بخش های خاصی را مجدداً یاد بگیرید.

آکادمی آموزش برنامه نویسی تم آف، دوره آموزش ری اکت را بصورت کاملا جامع در اختیار شما قرار داده تا هرچه برای تسلط بر آن نیاز دارید را داشته باشید.

 

سخن پایانی:

اگر تا اینجای مقاله هنوز هم فکر می کنید قرار است یکی از آنها را بعنوان انتخاب برتر معرفی کنیم، اشتباه می کنید! همانطور که گفته شد هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند و بسته به نوع پروژه شما انتخاب بهتری هستند.

کدنویسی Next.js نسبت به React ساده تر است و به کد کمتری نیاز دارد. اگر در حال ساختن یک برنامه وب بزرگ با مسیریابی پیچیده و اجزای داده سنگین هستید، React ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. با این حال، برای وب سایت های استاتیک، Next.js انتخاب بهتری است.

 

پرسش و پاسخ

  1. تفاوت اصلی React و Next.js از نظر عملکرد چیست؟

React یک کتابخانه جاوا اسکریپت برای ساخت رابط های کاربری است که در درجه اول برای برنامه های کاربردی تک صفحه، با تمرکز بر روی لایه نمایش کار می کند. Next.js نیز یک فریمورک مبتنی بر React است که ویژگی‌های اضافی مانند رندر سمت سرور و تولید وب سایت استاتیک را ارائه می دهد.

  1. رندر سمت سرور چه تفاوتی بین React و Next.js دارد؟

بر خلاف برنامه های استاندارد React که رندر عمدتاً در سمت کلاینت انجام می شود و به طور بالقوه باعث مشکلات عملکردی می شود و سئو کمتری دارد، Next.js رندر سمت سرور، بهبود عملکرد و SEO را ارائه می کند.

  1. مسیریابی بین React و Next.js چه تفاوتی دارد؟

در حالی که React مسیریابی خارج از جعبه را ارائه نمی دهد و به کتابخانه های شخص ثالث مانند ‘react-router’ نیاز دارد، Next.js این کار را با مسیریابی خودکار بر اساس ساختار فایل دایرکتوری ‘pages’ ساده می کند.

 

ارسال پاسخ

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.