Logging در پایتون — آموزش لاگ کردن یا ثبت وقایع

از آنجا که «پایتون» (Python) یکی از زبان‌های برنامه نویسی همه‌منظوره و بسیار محبوب به حساب می‌آید، دارای انواع ابزارهای سودمند برای پیشبرد برنامه نویسی است. «لاگ کردن»، ثبت وقایع یا همان Logging در پایتون از روش‌های بسیار کاربردی پایتون به شمار می‌رود که ابزاری با همین نام نیز در زبان پایتون وجود دارد. این ابزار می‌تواند به برنامه نویسان کمک کند تا درک بهتری از برنامه نویسی داشته باشند و به وسیله آن سناریوهایی ارائه می‌شوند که ممکن است برنامه نویس در حین توسعه تا به حال به آن‌ها فکر نکرده باشد. در این مطلب سعی شده به طور جامع به بررسی Logging در پایتون و آموزش ثبت وقایع به همراه ابزارهای آن‌ها پرداخته شود.

ادامه مطلب

حذف نویز از تصاویر با شبکه های عصبی خودرمزگذار یا Autoencoder

در مطلب گذشته، به پیاده‌سازی شبکه عصبی پرسپترون یک لایه (Sigle Layer Perceptron یا SLP) پرداختیم. در این مطلب قصد داریم یک شبکه عصبی خودرمزگذار (Autoencoder) پیاده‌سازی کنیم، سپس با استفاده از آن، حذف نویز از تصاویر با شبکه های عصبی خودرمزگذار را داشته باشیم.

ادامه مطلب

کاتلین یا فلاتر — کدامیک بهتر است؟

برای‌ توسعه اپلیکیشن موبایل ابزار‌ها و انتخاب‌های متعددی پیش‌ روی برنامه‌نویسان قرار دارد. انتخاب میان کاتلین (Kotlin) یا فلاتر (Flutter) یکی از دو راهی‌های موجود در مسیر توسعه اپلیکیشن موبایل است. در ابتدا باید این نکته را ذکر کرد که کاتلین زبان برنامه‌نویسی و فلاتر فریمورک برنامه‌نویسی است. در این نوشته بدون جهت‌گیری خاصی برای انتخاب بین کاتلین یا فلاتر به سوالاتی پیرامون ويژگی‌های این دو پاسخ داده می‌شود.

ادامه مطلب

آموزش Fetch در جاوا اسکریپت — توضیح تابع و دستور + نمونه کد

یکی از ویژگی‌های مهم جاوا اسکریپت ایجاد درخواست از API-های گوناگون است که این API-ها می‌توانند کاربردهای بسیار جذابی در پروژه‌های مختلف داشته باشند. Fetch در جاوا اسکریپت متدی است که برای این هدف به کار می‌رود. قبلاً در جاوا اسکریپت از روش XMLHttpRequest برای ایجاد درخواست‌های API استفاده می‌شد. این روش درخواست از API شامل Promise نبود و کد آن بسیار پیچیده و ناخوانا بود.

ادامه مطلب

زبان برنامه نویسی کربن چیست؟ — همه چیز درباره کربن گوگل

زبان برنامه نویسی کربن (Carbon Programming Language) یکی از جدیدترین زبان‌هایی به حساب می‌آید که اخیراً توسط شرکت گوگل معرفی شده است. این شرکت به‌صورت مداوم به ارائه پلتفرم‌ها و زبان‌های برنامه نویسی جدید با قابلیت‌ها و ابزارهای نوین و کارامد می‌پردازد. زبان کربن گوگل، جایگزینی برای زبان برنامه نویسی C++‎ محسوب می‌شود. مقاله حاضر، با محوریت پاسخ به این پرسش که «زبان برنامه نویسی کربن چیست» و به منظور ارائه دلیل ظهور این زبان و شرح ویژگی‌های آن نوشته شده است و دستورات مقدماتی این زبان برنامه نویسی به همراه مثال توضیح داده می‌شوند.

ادامه مطلب

Interface در کاتلین — آموزش اینترفیس و پیاده سازی آن + کد

اینترفیس موجودیت مهمی در برنامه‌نویسی شی‌گرا است که می‌تواند شامل تعریف «متُدهای» (Method) انتزاعی و پیاده‌سازی متد‌های غیر‌انتزاعی باشد. قابلیت استفاده از Interface در کاتلین امکانات بیشتری را در کار با کلاس‌ها در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها پیاده‌سازی وراثت چندگانه است. در این نوشته ابتدا مفهوم اینترفیس در کاتلین به بیان ساده توضیح داده می‌شود و سپس برای درک بهتر این مفهوم کاربردی، تفاوت‌ بین کلاس و Interface در کاتلین بیان شده است. در ادامه نیز به کمک مثال‌هایی نحوه پیاده‌سازی اینترفیس در کاتلین توضیح داده می‌شود. همچنین در این نوشتار به موارد مهمی همچون ويژگی‌های اینترفیس، پیاده‌سازی چندگانه Interface در کاتلین و وراثت در اینترفیس‌ها پرداخته شده است.

ادامه مطلب

کلاس در پایتون چیست؟ — آموزش کامل ساخت و استفاده + کد و مثال

«کلاس» (Class) یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مفاهیم در برنامه نویسی محسوب می‌شود. کلاس بستری را فراهم می‌کند تا داده‌ها و توابع در کنار یکدیگر قرار بگیرند که همین امر در بهتر شدن کدنویسی به‌صورت سازمان‌یافته نقش به‌سزایی دارد. کلاس در پایتون به عنوان یکی از اساسی‌ترین مفاهیم این زبان تلقی می‌شود، زیرا تمامی ماهیت‌های این زبان برنامه نویسی بر پایه مفهوم کلاس بنا شده‌اند. همچنین، زبان پایتون جزء زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا به شمار می‌رود که از کلاس، به عنوان مهم‌ترین عنصر شی گرایی، به منظور پیاده‌سازی اصول آن استفاده می‌کند.

ادامه مطلب

عملگرها در جاوا اسکریپت – انواع + هر آنچه باید بدانید

«عملگرها» (Operators) جزئی جداناپذیر از زبان‌های برنامه نویسی هستند و می‌توانند عملیاتی را روی مقدار یا «عملوند» (Operand) خاصی انجام دهند. عملگرها در جاوا اسکریپت و در سایر زبان‌های برنامه نویسی برای انجام محاسبات ریاضی و منطقی خاص بر روی عملوندها استفاده می‌شوند. در جاوا اسکریپت، عملگرها برای مقایسه مقادیر، انجام عملیات حسابی و غیره به کار می‌روند. در این مطلب آموزشی از مجله فرادرس قرار است در رابطه با انواع عملگرها در جاوا اسکریپت توضیحاتی همراه با مثال‌های مختلف برای درک آسان انواع عملگرهای رایج ارائه شود.

ادامه مطلب

چگونه در برنامه نویسی پیشرفت کنیم؟ — نکات کلیدی به زبان ساده

هر فعالیت حرفه‌ای از مجموعه‌ای از تخصص‌های بنیادی تشکیل شده است. برنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای پیشرفت در این زمینه هم لازم است مهارت‌های خاصی را فرا بگیریم. در این مطلب به این سوال پاسخ داده می‌شود که چگونه در برنامه نویسی پیشرفت کنیم و چه مهارت‌هایی برای سرعت بخشیدن به یادگیری برنامه نویسی مورد نیاز است؟

ادامه مطلب