در چند سال اخیر، برنامه نویسی به عنوان یک مهارت کلیدی شناخته شده است. به همین دلیل یادگیری برنامه نویسی به ویژه با زبان پایتون اهمیت چشمگیری دارد. در این مقاله، ابتدا به فهرستی از منابع آموزش زبان برنامه نویسی پایتون اشاره میشود و در ادامه، بر اساس مهارتهای افراد مختلف، بهترین کتاب آموزش پایتون معرفی خواهد شد.
رویکرد معرفی بهترین کتاب آموزش پایتون در این مقاله چیست؟
در صورتی که افراد به صورت مبتدی مشغول برنامه نویسی با زبان پایتون باشند، احتمالاً در یکی از دو موقعیت زیر قرار دارند.
- آشنایی با برنامه نویسی در سطوح مقدماتی و مبتدی و علاقهمند به یادگیری پایتون
- داشتن تجربه کافی در یک زبان برنامه نویسی دیگر و مشتاق به یادگیری پایتون
در این بخش از معرفی بهترین کتاب آموزش پایتون ، به دو سناریو فوق پرداخته میشود. در حقیقت در این مطلب کتابهایی معرفی میشوند که هر یک از آنها به نوعی بهترین کتاب آموزش پایتون است. این کتابهای آموزش پایتون به گونهای نوشته شدهاند که هم برای برنامه نویسان مبتدی و هم برای برنامه نویسان تازهکار پایتون مناسب به حساب میآیند.
با استناد به کتابهای مربوطه، افراد برای آغاز یادگیری، به تجربه و مهارت پیشین در برنامه نویسی نیازی ندارند. چرا که در این کتابهای آموزش پایتون ، ابتدا مبانی اولیه و پایه شرح داده میشوند و در بخشهای بعدی، مفاهیم کلی برنامه نویسی و نحوه اعمال آنها در پایتون بررسی خواهند شد. در ادامه این مقاله به برخی از کتابهای کاربردی به عنوان بهترین کتاب آموزش پایتون به زبان انگلیسی و فارسی اشاره میشود.
بهترین کتابهای آموزش پایتون به زبان انگلیسی
با توجه به اینکه امروزه تعداد زیادی کتاب آموزش پایتون در دسترس همگان قرار دارد، اما هنوز ممکن است تصمیمگیری در مورد انتخاب بهترین کتاب آموزش پایتون امری دشوار و همراه با چالش باشد.
در این بخش مقدماتی از مقاله، ابتدا به کاندیدهای بهترین کتاب آموزش پایتون اشاره میشود و در ادامه، هر یک از این کتابها به طور جامع و همراه با جزییات مورد بررسی قرار داده میشوند. قطعاً معرفی یک منبع آموزش به عنوان بهترین کتاب آموزش پایتون ، بدون در نظر گرفتن عوامل جانبی از جمله سطح مهارت برنامه نویسی فرد، میزان علاقه و تجربه فردی، غیرمنطقی است.
از این رو، در این مقاله کتابها به صورت طبقهبندی شده معرفی میشوند و افراد بر اساس نیازمندیها امکان انتخاب از میان این کتابها را خواهند داشت.
کتاب Python Crash Course
کتاب Python Crash Course با مروری بر عناصر اصلی پایتون و ساختارهای داده شروع میشود. در این کتاب، متغیرها، رشتهها، اعداد، لیستها و تاپلها مورد بررسی قرار میگیرند و نحوه کار با هر یک از آنها به طور مفصل شرح داده میشود.
پس از آن، به مفاهیمی همچون عبارات If و تستهای منطقی و دیکشنریها اشاره شده است. به علاوه، در این کتاب آموزش پایتون ، مباحث مربوط به ورودی کاربر، حلقههای While، کلاسها، مدیریت و رسیدگی به فایلها و آزمایش کدها و اشکالزادیی پوشش شدهاند. تمام موارد فوق مربوط به نیمی از این کتاب است. در نیمه دوم این کتاب آموزش پایتون ، افراد باید روی سه پروژه مهم کار کرده و اپلیکیشنهای هوشمندانه و سرگرم کننده ایجاد کنند.
پروژه اول در کتاب Python Crash Course
اولین پروژه در این کتاب آموزش پایتون ، یک بازی در مورد تهاجم آدم فضاییها است. به این پروژه Space Invaders گفته میشود که با استفاده از بسته Pygame توسعه داده میشود.
در این پروژه، ابتدا لازم است با استفاده از کلاسها چگونگی طراحی یک کشتی مورد بررسی قرار بگیرد و سپس، نحوه خلبانی و شلیک گلوله آن برنامهریزی شوند. پس از آن، باید به طراحی چندین کلاس مربوط به آدم فضاییها پرداخته شود. حال لازم است ناوگان آدم فضاییها حرکت داده شود تا امکان ساقط کردن آنها به وجود بیاید. در نهایت، در این پروژه اضافه کردن یک تابلوی امتیاز و فهرستی از بالاترین امتیازات برای تکمیل بازی ضرورت دارد.
پروژه دوم در کتاب Python Crash Course
پس از این تمرین جذاب، در پروژه بعدی از کتاب آموزش پایتون مذکور، مواردی مانند تصویرسازی با کمک کتابخانه Matplotlib، پیادهرویهای تصادفی (Random Walks)، انداختن تاس، ایجاد نمودارها و گرافها با به کارگیری بسته Pygal و کمی تجزیه و تحلیل آماری (Statistical Analysis) پوشش داده میشوند.
در این کتاب که بسیار کاربردی و محبوب است، مفاهیم پراهمیت دیگری نیز شرح داده خواهند شد. به عنوان مثال، مباحثی مانند نحوه دانلود دادهها در فرمتهای مختلف، چگونگی وارد کردن (Import کردن) دادهها در پایتون، تصویرسازی نتایج پروژه، نحوه تعامل با APIهای وب و مصورسازی دادهها از GitHub و HackerNews همگی در این کتاب آموزش پایتون به طور مفصل شرح داده شدهاند.
برای آشنایی بیشتر با مفاهیم مربوط به کتابخانه Matplotlib و نحوه رسم نمودار به کمک آن، میتوان از مقاله زیر به عنوان یک راهنمای کاربردی استفاده کرد.
- مقاله پیشنهادی: رسم نمودار در پایتون با Matplotlib — راهنمای کاربردی
پروژه سوم در کتاب Python Crash Course
در پروژه سوم، نحوه ایجاد یک وب اپلیکیشن کامل با استفاده از جنگو (Django) آموزش داده خواهد شد. این وب اپلیکیشن برای راهاندازی یک گزارش یادگیری به کار میرود و با کمک آن، امکان ردیابی آنچه وجود دارد که کاربران مطالعه کردهاند.
در این آموزش، موضوعات پراهمیتی مانند نحوه نصب جنگو، راهاندازی یک پروژه، طراحی مدلهای مختلف، ایجاد رابط ادمین، راهاندازی حسابهای کاربری، مدیریت کنترلهای دسترسی به ازای هر کاربر، استایلدهی کلی اپلیکیشن با فریم ورک بوت استرپ (Bootstrap) و سپس، استقرار آن در Heroku به طور جامع شرح داده خواهند شد. نکته حائز اهمیت در مورد این کتاب آموزش پایتون آن است که سازماندهی مناسبی دارد و در آن، تعداد زیادی تمرین مفید و همچنین، سه پروژه چالش برانگیز و سرگرم کننده ارائه شده است. بررسی این کتاب توسط دیوید شلزینگر (David Schlesinger) انجام شده است.
کتاب آموزش پایتون Head-First Python
کتاب آموزش پایتون Head-First Python نیز یک انتخاب مناسب است. با وجود اینکه Head-First Python از نظر محتوای کلی سبکتر از سایر پیشنهادهای کتاب آموزش پایتون است، اما همچنان یکی از منبعهای کاربردی و محبوب یادگیری این زبان برنامه نویسی به حساب میآید.
این کتاب به گونهای نوشته شده است که هم کاربرپسند و مطلوب و هم بسیار آموزنده است. در حقیقت، این کتاب آموزش پایتون برای افرادی مناسب است که میخواهند مفاهیم زبان برنامه نویسی پایتون را از طریق بخشهای کوچک و نسبتاً مستقل فرا بگیرند. با کمک مثالها و تصاویر عینی متعدد موجود در این کتاب، میتوان مباحث را به طور جامع درک کرد.
در وبسایت ناشر، این کتاب به صورت زیر توصیف شده است:
بر اساس آخرین تحقیقات در زمینه علوم شناختی و تئوری یادگیری، Head-First Python به جای به کارگیری یک رویکرد متنی سنگین که شما را به خواب میبرد، از یک قالب بصری غنی برای درگیر کردن ذهن شما استفاده میکند. چرا وقت خود را برای مبارزه با مفاهیم جدید تلف کنید؟ این تجربه یادگیری چندحسی برای نحوه عملکرد مغز شما طراحی شده است.
کتاب آموزش پایتون Head-First Python حاوی تصاویر متعدد، مثالها و نکات مهم دیگری است که باعث میشوند این کتاب همیشه جذاب و خواندنی باشد. در این کتاب ابتدا به لیستها و شرح نحوه استفاده و دستکاری آنها پرداخته میشود.
پس از آن، مباحثی مانند ماژولها، خطاها و مدیریت فایل آموش داده خواهند شد. هر یک از موضوعهای این کتاب آموزش پایتون حول محور یک پروژه منسجم سازماندهی شده است. در این پروژه باید با استفاده از پایتون، یک وب سایت پویا برای مربی ورزشی مدرسه از طریق یک «واسط دروازه مشترک» (Common Gateway Interface | CGI) ساخته شود.
در ادامه این کتاب، نحوه استفاده از یک اپلیکیشن اندروید برای تعامل با وب سایتی آموزش داده میشود که در مراحل قبل ساخته شده است. مواردی همچون مدیریت ورودیهای کاربر، آمادهسازی دادهها (Wrangle Data) و مشاهده فاکتورهای مهم در استقرار و مقیاسبندی اپلیکیشن پایتون در وب همگی در این کتاب آموزش پایتون بررسی میشوند. با وجود اینکه این کتاب به اندازه برخی از کتابهای دیگر جامع نیست، اما طیف خوبی از وظایف پایتون را به طور در دسترستر، بیدردسرتر و موثرتر آموزش میدهد.
از این رو، این کتاب برای افرادی که برنامه نویسان مبتدی هستند بهترین کتاب آموزش پایتون به حساب میآید. چرا که به واسطه خواندن آن، ذهن افراد برای مسائل پیچیدهتر و چالشیتر آماده خواهد شد. بررسی این کتاب توسط دیوید شلزینگر و استیون سی هاول (Steven C. Howell) انجام شده است.
کتاب Invent Your Own Computer Games with Python
در جهان کنونی، بسیاری از افراد به بازیها علاقهمند هستند. علاوه بر این، برخی از آنها حتی ایده خاصی در زمینه بازیها و ساخت آنها دارند. کتاب Invent Your Own Computer Games with Python، بهترین کتاب آموزش پایتون برای چنین اشخاصی است. در این کتاب کاربردی، تمرینات مفیدی وجود دارند که روی ساخت بازیهای کلاسیک و اصول کلی برنامه نویسی به ویژه پایتون متمرکز شدهاند.
در وهله اول، این کتاب با ارائه مقدمهای در مورد پوسته (Shell) پایتون و حلقه REPL شروع میشود و به دنبال آن، پس از بررسی یک اسکریپت “!Hello, World”، ساخت یک بازی حدس اعداد اولیه، پوشش اعداد تصادفی، کنترل جریان (Flow control)، تبدیل نوع (Type Conversion) و دادههای بولی (Boolean) شرح داده میشوند. در ادامه این کتاب، یک اسکریپت «بیان شوخی کوچک» (Small Joke-Telling) نوشته میشود که استفاده از آن، کاربردهای عبارات چاپی، کاراکترهای فرار (Escape) و عملیات اصلی رشته نشان داده خواهند شد.
پروژه بعدی یک بازی کاوش غار مبتنی بر متن است که با نام Dragon’s Realm شناخته میشود. با کار روی این پروژه میتوان مفاهیم مربوط به فلوچارتها و توابع مختلف و چگونگی تعریف آرگومانها و پارامترهای مختلف را آموخت. علاوه بر این، در این پروژه کاربردی، موضوعاتی مانند عملگرهای Boolean، دامنه جهانی (Global) و محلی (Local) و تابع ()sleep به طور جامع شرح داده خواهند شد.3
پس از اشاره به نحوه عیبزدایی کدهای پایتون به طور مختصر، در ادامه پیادهسازی بازی Hangman با استفاده از «هنر اسکی» (ASCII Artwork) ملاحظه میشود. در حین کار با این پروژه، امکان یادگیری کار با لیستها، عملگر in، متدها، عبارات elif، ماژول Random و تعداد انگشتشماری از متدهای رشتهای به وجود میآید.
پروژه بعدی در این کتاب، یک بازی Tic-Tac-Toe است که در آن برخی از مفاهیم سطح بالای هوش مصنوعی (Artificial intelligence) معرفی میشوند و به واسطه آن، چگونگی ارزیابی مدار کوتاه به صورت شرطی آموزش داده خواهد شد. علاوه بر این، در این پروژه مقدار None و همچنین، راههای مختلف دسترسی به لیستها نیز توضیح داده میشوند.
در ادامه مسیر جذاب یادگیری این کتاب آموزش پایتون ، نحوه کار با حلقههای تودرتو از طریق یک بازی حدس اعداد به سبک Mastermind، مختصات دکارتی (کارتزین) برای بازی Sonar Hunt، رمزنگاری برای نوشتن رمز Caesar و هوش مصنوعی در هنگام پیادهسازی Reversi همگی بررسی میشوند.
پس از فراگیری تمام بخشهای مقدماتی این کتاب، استفاده از گرافیک برای بازیها با PyGame ملاحظه میشود. در این بخش، امکان آشنایی جامع با مفاهیمی همچون نحوه متحرک کردن گرافیک، مدیریت تشخیص برخورد و همچنین استفاده از صداها، تصاویر و spriteها وجود دارد. به منظور گردآوری تمام این مفاهیم، این کتاب به عنوان یک راهنما و ابزار کمکی در ساخت یک بازی گرافیکی عمل میکند.
به طور کلی، این کتاب به خوبی نوشته شده است. با توجه به اینکه هر پروژه آن یک بخش مستقل است، به نوعی میتوان این آموزش جذاب و در دسترس را بهترین کتاب آموزش پایتون در نظر گرفت. این کتاب برای افرادی مناسب است که قصد دارند مفاهیم برنامه نویسی پایتون را به صورت عملی و پروژه محور فرا بگیرند. بررسی کتاب Invent Your Own Computer Games with Python توسط دیوید شلزینگر انجام شده است.
تا این بخش از معرفی بهترین کتاب آموزش پایتون ، برخی از انواع منابع آموزش مقدماتی و پایه مربوط به آن شرح داده شدند. در ادامه این مقاله، تعدادی از فیلمهای مربوط به آموزش زبان برنامه نویسی پایتون به طور خلاصه و مختصر معرفی میشوند. هر یک دورههای آموزشی زیر میتوانند بسته به نیاز به عنوان مجموعهای از ابزارهای تکمیلی برای افزایش مهارتهای برنامه نویسی پایتون در زمینههای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.
کتاب Learn Python the Hard Way
کتاب آموزش پایتون Learn Python the Hard Way یکی از کتابهای کلاسیک یادگیری این زبان برنامه نویسی به حساب میآید. همانطور که از نام آن مشخص است، در این کتاب، چگونکی برنامه نویسی با پایتون از طریق روش «سخت» فرا گرفته خواهد شد.
این یعنی، کدها و تمرینها به طور کامل توسط برنامه نویس نوشته میشوند و برای حل مشکلات احتمالی، لازم است خود فرد آنها را عیبیابی کند. نکته مهم در مورد کتاب مذکور این است که محتوای مناسبی دارد. به طوری که هر فصل آن با بیانی واضح و به صورت کاربردی ارائه شده است.
همه مثالهای کدنویسی به شکل مختصر و دقیق هستند. البته باید توجه کرد با وجود اینکه تمرینات این کتاب آموزش پایتون آموزنده هستند، اما در صورت برخورد با هر گونه مشکل، به هیچ وجه امکان حل آنها وجود نخواهد بود. از این رو، لازم است به رایجترین خطای برنامه نویسی یعنی اشتباهات تایپی توجه شود. به این ترتیب، از طریق این کتاب میتوان به سطح بالایی از مهارت در برنامه نویسی با پایتون رسید.
ممکن است برخی از افراد با شروع مطالعه این کتاب ناامید شوند، اما باید دقت کرد که چنین تفکراتی صحیح نیست. به این دلیل که با تصور کردن یک چشمانداز درازمدت، «راه سخت» در ادامه منجر به یادگیری برنامه نویسی به صورت حرفهای خواهد شد. با وجود اینکه هیچکس عاشق تایپ کردن به مدت طولانی نیست، اما تایپ کردن در عمل جز مهمی از برنامه نویسی است.
بنابراین بهتر است افراد به ویژه افراد مبتدی در برنامه نویسی، از همان ابتدا به آن عادت کنند. یک ویژگی کلیدی در مورد این کتاب این است که در طول انتشار نسخههای مختلف، اصلاحات لازم در آن انجام شده است. از این رو، برخی از چالشها و دشواریهای نسخههای قبلی آن رفع شدهاند.
این کتاب به صورت مجموعهای طراحی شده است که بیش از پنجاه تمرین دارد و هر یک از آنها، با تمرین قبلی مرتبط هستند. در واقع، در هر مرحله، با کمک مثالهای متوالی میتوان ویژگیهای جدیدی از زبان برنامه نویسی پایتون را فرا گرفت. با شروع تمرین صفر و راهاندازی پایتون در سیستم، نوشتن برنامههای ساده آغاز خواهد شد.
در ادامه این کتاب آموزش پایتون ، میتوان مباحثی مانند متغیرها، انواع دادهها، توابع، منطق، حلقهها، لیستها، اشکالزدایی، دیکشنریها، برنامه نویسی شیگرا (OOP)، وراثت (Inheritance) و بستهبندی (packaging) را به طور جامع و کاربردی یاد گرفت. علاوه بر این، امکان ساخت یک بازی ساده با استفاده از موتور بازی وجود دارد.
در بخشهای بعدی کتاب آموزش پایتون مذکور ، مفاهیمی مانند تست خودکار (Automated Testing)، تجزیه جملات از طریق اسکن واژگانی (Lexical Scanning) در ورودی و قرار دادن بازی در وب با بسته lpthw.web همگی پوشش داده میشوند.
با توجه به نکات فوق، مشخص است که مطالعه کتاب Learn Python the Hard Way و انجام تمرینهای برنامه نویسی آن یک انتخاب مطلوب به حساب میآید. از این رو، میتوان به نوعی این کتاب را به عنوان بهترین کتاب آموزش پایتون دانست. بررسی این کتاب نیز توسط دیوید شلزینگر انجام شده است.
کتاب Think Python: How to Think Like a Computer Scientist
Think Python یک کتاب آموزش پایتون مقدماتی است که برنامه نویسان تازهکار و کم تجربه میتوانند با کمک آن مفاهیم پایه و پراهمیت این زبان برنامه نویسی را فرا بگیرند. این کتاب آموزش پایتون با دقت زیادی طراحی شده است، به طوری که همه اصطلاحات در اولین استفاده از آنها تعریف و هر کدام از مفاهیم جدید با کمک یک رویکرد منطقی تعمیم داده میشوند.
علاوه بر این، با توجه به اهمیت مفاهیم پیچیدهتر، از جمله برنامه نویسی شیگرا (OOP) و بازگشتی (Recursion)، در کتاب Think Python، چنین سرفصلهایی در چند مرحله و در طی چندین بخش مختلف معرفی خواهند شد. لازم به ذکر است که به منظور آشنایی با توابع بازگشتی در پایتون، میتوان به مقاله زیر رجوع کرد و از آن به عنوان یک راهنما برای درک مفاهیم آن استفاده کرد.
- مقاله پیشنهادی: تابع بازگشتی در پایتون — به زبان ساده
کتاب الکترونیک Real Python Course, Part 1
این کتاب الکترونیکی، اولین کتاب از سه مجموعه دورههای Real Python است. کتاب آموزش پایتون Real Python ، با هدف ارائه مفاهیم برنامه نویسی به صورت اصولی نوشته شده و در رسیدن به این هدف بزرگ موفقیتآمیز عمل کرده است.
در این کتاب مواردی مانند نثر توضیحی، کد نمونه و تمرینهای مروری به صورت ترکیبی وجود دارند. تمرینهای مروری از بخشهای مختلف به تقویت یادگیری کمک میکنند و به واسطه حل آنها، فوراً میتوان آموختهها را به صورت عملی به کار ببرد.
مانند کتابهای قبلی، در کتاب Real Python Course, Part 1 نیز دستورالعملهای واضحی برای نصب و اجرای پایتون در سیستم ارائه شده است. پس از بخش مربوط به راهاندازی و تنظیمات، به جای ارائه یک نمای کلی و مبهم از انواع دادهها، کتاب Real Python به سادگی با مباحث مربوط به رشتهها شروع میشود و در واقع، آنها به طور جامع و کاربردی شرح داده خواهند شد.
به عنوان مثال، با مطالعه این کتاب آموزش پایتون ، قبل از رسیدن به صفحه 30، امکان آموختن مفاهیم مربوط به برش رشته وجود دارد. این کتاب به گونهای نوشته شده است که خواننده به برنامه نویسی با پایتون به شدت علاقهمند میشود. به عنوان نمونه، نحوه کار کردن با برخی از متدهای کلاس به صورت واضح و قابل درک توصیف شدهاند.
پس از آن، مفاهیمی همچون نوشتن توابع و حلقهها، استفاده از منطق شرطی، کار با لیستها و فرهنگ لغتها (Dictionaryها) و خواندن و نوشتن فایلها به طور جامع و در عین حال به زبان ساده مورد بررسی قرار میگیرند. با وجود ویژگیهای مذکور، بدیهی است که مطالعه این کتاب آموزش پایتون بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود.
در کتاب Real Python پس از یادگیری نصب بستهها با استفاده از Pip، موضوعاتی مانند تعامل و دستکاری فایلهای PDF، استفاده از SQL از داخل پایتون، حذف دادهها از صفحات وب، استفاده از کتابخانه NumPy و Matplotlib برای انجام محاسبات علمی پوشش داده میشوند و در نهایت، چگونگی ایجاد رابط کاربری گرافیکی با کمک EasyGUI و tkinter بررسی خواهد شد.
یکی از جذابیتهای کتاب Real Python این است که، علاوه بر پوشش مفاهیم پایه و اصولی به طور کامل و قابل درک، برخی از کاربردهای پیشرفتهتر پایتون نیز بررسی میشوند. با توجه به اینکه در کتاب Real Python به مفاهیم تخصصی متعددی از جمله Web Scraping اشاره شده است و همچنین، دو جلد اضافی دیگر برای علاقهمندان وجود دارد که در آن به توسعه پیشرفتهتر پایتون پرداخته میشود، میتوان این کتاب آموزش پایتون را به عنوان یک منبع کاربردی در نظر داشت. این کتاب توسط دیوید شلزینگر بررسی شده است.
کتاب Python Programming: An Introduction to Computer Science
این کتاب برای استفاده به عنوان کتاب درسی اولیه در «دوره محاسبات یک» در سطح دانشگاه طراحی شده است. رویکرد این کتاب نسبتاً به صورت سنتی است و به طور عمده، در آن بر حل مسئله، طراحی و برنامه نویسی به عنوان مهارتهای اصلی علوم کامپیوتر تأکید میشود.
با وجود اینکه ایدههای این کتاب بر مبنای روشهای سنتی هستند، اما برای نمایش آنها از یک زبان برنامه نویسی غیرسنتی، یعنی پایتون، استفاده میشود.
این کتاب آموزشی با هدف کلی معرفی مفاهیم اساسی علوم کامپیوتر به سادهترین شکل ممکن ارائه شده است و برای رسیدن به چنین هدف ضروری و مهمی، استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون انتخاب مناسبی به حساب میآید. زبانهای برنامه نویسی سنتی مانند Ada، سی (C) و جاوا (Java) برای حل مشکلات برنامه نویسی در مقیاس بزرگ تکامل یافته شدهاند و در آنها، تاکید اصلی بر ساختار و نظم است.
به بیان ساده، با به کارگیری زبانهایی مانند ادا، سی و جاوا، نوشتن برنامههای کوچک یا متوسط تسهیل نمییابد، چرا که این زبانهای برنامه نویسی برای این هدف طراحی نشدند. در طول سالهای اخیر، محبوبیت زبانهای اسکریپت نویسی مانند پایتون افزایش پیدا کرده است و به عنوان یک رویکرد جایگزین پیشنهاد میشود.
لازم به ذکر است که در برخی مواقع، به زبانهای اسکریپت نویسی با نام «چابک» (agile) نیز اشاره میشود. زبان برنامه نویسی پایتون بسیار انعطافپذیر است و با استفاده از آن، برنامه نویسی نیز تسهیل مییابد. در پایتون، راه حلهای مسائل ساده به راحتی و با ظرافت خاصی بیان میشوند.
کتاب Introduction to Machine Learning with Python
در چند سال اخیر، یادگیری ماشین (Machine Learning) به یک بخش جداییناپذیر از بسیاری از اپلیکیشنهای تجاری و پروژههای تحقیقاتی تبدیل شده است. البته باید توجه کرد که این حوزه جذاب تنها به شرکتهای بزرگ با تیمهای تحقیقاتی گسترده تخصیص داده نشده است.
به بیان ساده، در صورتی که افراد از پایتون، حتی به عنوان یک برنامه نویس مبتدی، استفاده میکنند، میتوانند با مطالعه کتاب Introduction to Machine Learning with Python مهارتهای خود را در جهت رشد و شکوفایی در حوزه یادگیری ماشین افزایش دهند. چرا که در این کتاب، برای ساخت راه حلهای یادگیری ماشین، روشهای عملی و کاربردی آموزش داده میشوند.
با توجه به حجم گسترده دادهها و کاربردهای مختلف آنها در زندگی امروز بشر، اپلیکیشنهای یادگیری ماشین هیچ محدودیتی ندارند. بنابراین با به کارگیری خلاقیت و مهارتها امکان پیشرفت و موفقیت، در این حوزه وجود دارد. در این کتاب آموزش پایتون ، مراحل لازم برای ایجاد یک برنامه یادگیری ماشین موفق با کمک پایتون و کتابخانه scikit-learn آموزش داده خواهد شد.
در حقیقت، در حقیقت، نویسندگان این کتاب، آندریاس مولر و سارا گویدو، به جای پرداختن به مباحث مربوط به ریاضیات در الگوریتمهای یادگیری ماشین، بر جنبههای عملی استفاده از این الگوریتمها تمرکز میکنند. البته لازم به ذکر است که در صورت آشنایی با کتابخانههای NumPy و matplotlib، یادگیری مباحث این کتاب به بهترین شکل ممکن انجام میشود.
در ادامه به برخی از مباحث و موضوعاتی اشاره شده است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفتهاند.
- مفاهیم و کاربردهای اساسی یادگیری ماشین
- مزایا و معایب الگوریتمهای یادگیری ماشین پرکاربرد
- نحوه نمایش دادههای پردازش شده با کمک یادگیری ماشین (از جمله اینکه باید روی کدام جنبههای دادهها تمرکز شود)
- روشهای پیشرفته برای ارزیابی مدل (Model Evaluation) و تنظیم پارامترها (Parameter Tuning)
- مفاهیم مربوط به خط لوله (Pipeline) برای زنجیرهسازی مدلها و محصورسازی گردش کار
- روشهایی کاربردی برای کار با دادههای متنی (از جمله تکنیکهای پردازش متنی خاص)
- ارائه پیشنهادات مختلف برای بهبود مهارتهای یادگیری ماشین و علم داده (Data Science)
کتاب Powerful Object-Oriented Programming
کتاب Powerful Object-Oriented Programming به عنوان یک ابزار عملی برای آموزش برنامه نویسی با پایتون به کار میرود. در حقیقت با مطالعه این کتاب، مقدمهای جامع و عمیق از مفاهیم اصلی زبان برنامه نویسی پایتون بدست میآید.
بر اساس دوره آموزشی محبوب نویسنده مارک لوتز (Mark Lutz)، با کمک نسخه پنجم این کتاب، میتوان کدهای کارآمد و با کیفیت پایتون را به سرعت و به آسانی نوشت. در واقع، مطالعه این کتاب آموزش پایتون هم برای یک برنامه نویس مبتدی و هم برای یک توسعه دهنده حرفهای و آشنا به زبانهای دیگر، یک راه ایدهآل برای شروع و رشد و شکوفایی در این حوزه به حساب میآید.
کتاب Grokking Algorithms
با استفاده از کتاب Grokking Algorithms میتوان نحوه کارکرد الگوریتمهای رایجی را آموخت که هر روز برنامه نویسان با آنها مواجه میشوند. در حقیقت، کتاب Grokking Algorithms یک راهنمای کاربردی برای تقویت مهارتهای الگوریتمی افراد است.
به دلیل وجود تصاویر متعددی در این کتاب آموزش پایتون ، معمولاً افراد علاقهمند به مطالعه آن هستند. در کتاب Grokking Algorithms، ابتدا مفاهیم مربوط به مرتبسازی و جستجو بررسی میشوند و در حین این آموزشها، مهارتهای مربوط به تفکر الگوریتمی تقویت میشوند.
پس از آن، مباحث پیچیدهتری مانند فشردهسازی دادهها (Data Compression) و هوش مصنوعی شرح داده میشوند. مزیت قابل توجه این کتاب آموزش پایتون این است که تک تک مثالهای آن با دقت و همراه با نمودارهای مفید و کدهای جامع پایتون ارائه شدهاند. در این بخش به چندین نمونه کتاب آموزش پایتون اشاره شد.
در طول سالهای اخیر برنامه نویسی به صورت قابلتوجهی به محبوبیت رسیده است. با توجه به اینکه پایتون به عنوان یکی از زبانهای برنامه نویسی مناسب کودکان نیز شناخته میشود، در ادامه دو کتاب آموزش پایتون برای این گروه سنی معرفی شده است.
بهترین کتاب آموزش پایتون برای کودکان
در این بخش از مقاله، کتابهایی معرفی میشوند که با استفاده از آنها، بزرگسالان به ویژه والدین، میتوانند به کودکان علاقهمند کدنویسی با پایتون را آموزش دهند. این فرصت خوبی است تا بزرگسالان نیز از این طریق مهارت برنامه نویسی پایتون را بیاموزند. این دو کتاب آموزش پایتون برای کودکان در سنین ۹ یا ۱۰ سال پیشنهاد میشود.
البته کودکان در گروههای سنی بالاتر نیز امکان استفاده از آنها را دارند. توجه به این نکته مهم است که نمیتوان بر اساس سن کودک، تنها کتاب را در اختیار او گذاشت. بلکه لازم است یکی از والدین در کنار فرزند خود، به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون بپردازند. در ادامه دو کتاب به عنوان بهترین کتاب آموزش پایتون برای کودکان معرفی شدهاند.
کتاب Python for Kids: A Playful Introduction to Programming
Python for Kids یک کتاب سرگرم کننده برای تمام سنین است که در آن، یک مقدمه واضح و آسان برای برنامه نویسی با پایتون ارائه میشود. این کتاب آموزش پایتون برای کودکان بسیار مناسب است.
چون در آن به وفور از تصاویر مختلف و همچنین، مثالهای قابل فهم و شفاف استفاده میشود. به همین دلیل، این کتاب برای کودکانی مطلوب است که میخواهند اصول اولیه و پایه پایتون را همراه با مواردی کاربردی دیگر مربوط به آن یاد بگیرند.
در این کتاب، ابتدا یک راهنمای عالی و دقیق برای نصب پایتون روی سیستمهای مختلف، از جمله ویندوز، OS X یا لینوکس اوبونتو ارائه میشود. پس از آن، مفاهیم مقدماتی مربوط به پوسته (Shell) پایتون و نحوه استفاده از آن به عنوان یک ماشین حساب ساده شرح داده خواهد شد.
علاوه بر این، در این کتاب مفاهیم مهمی مانند متغیرها و عملیات حسابی نیز بررسی میشوند. در مرحله بعد، iterableها مورد بررسی قرار میگیرند و به تدریج در این فصل کار با رشتهها، فهرستها، تاپلها و دیکشنریها نیز آموزش داده میشود.
به منظور کار با گرافیکهای Turtle، لازم است با کتابخانه Turtle کار کرد. Turtle یک فریم ورک (چارچوب نرمافزاری) مهم و محبوب است که برای آموزش کدنویسی به کودکان به کار میرود. پس از این بخش، عبارتهای شرطی، حلقهها، توابع و ماژولها بررسی میشوند. در این کتاب آموزش پایتون مباحث و سرفصلهایی مانند کلاسها و اشیا، توابع پیشساخته (Built-in) و برخی از کتابخانهها و ماژولهای مفید پایتون پوشش داده خواهند شد. در این کتاب به Tkinter برای ایجاد رابط کاربری (UI)، گرافیک بهتر و حتی انیمیشنها اشاره میشود.
در ادامه کتاب آموزش پایتون Python for Kids تمرکز اصلی روی ساخت دو پروژه کاربردی و سرگرم کننده است. در پروژه اول، هدف ساختن نسخه تک نفره Pong (با نام Bounce) است. در این پروژه، مفاهیم برنامه نویسی متعددی، از جمله توابع، کلاسها و کنترل جریان به همراه وظایف مربوط به ساخت رابط کاربری با کمک Tkinter، نمایش روی بوم (Canvas)، اجرای محاسبات هندسی و استفاده از اتصال رویداد (Event Binding) برای ایجاد تعامل همگی ادغام میشوند.
در پروژه دوم، باید یک بازی ویدئویی با اسکرول جانبی به نام Mr. Stickman Races for the Exit ساخته شود. این بازی بسیاری از مفاهیم و وظایف مشابه Bounce را اعمال میکند، اما در آن مباحث به طور عمیقتر هستند و پیچیدگی بیشتری دارند. در طول مطالعه این کتاب آموزش پایتون ، برنامه دستکاری تصویر GIMP بررسی میشود که به صورت متن باز و برای ایجاد مولفههای بازیها کاربرد دارد. بررسی این کتاب توسط دیوید شلزینگر و استیون سی هاول انجام شده است.
کتاب Teach Your Kids to Code: A Parent-Friendly Guide to Python Programming
مشابه کتاب Python for Kids، این کتاب آموزش پایتون نیز برای کودکان مناسب است، با این تفاوت که در این کتاب اغلب مخاطب، بزرگسالانی هستند که با یک کودک کار میکنند. همانطور که از عنوان کتاب مشخص است، با کمک این کتاب همراه با راهنماییهای والدین، امکان یادگیری برنامه نویسی با زبان پایتون وجود دارد.
یکی از مواردی که این کتاب را از اغلب کتابهای مقدماتی و مبتدی متمایز میکند، استفاده از رنگ و تصاویر تقریباً در هر صفحه آن است. این کتاب به خوبی نوشته شده است و به واسطه آن، کودکان میتوانند کدنویسی را به عنوان روشی برای آموزش مهارتهای حل مسئله یاد بگیرند. مشابه هر کتاب آموزش پایتون ، این کتاب با راهنمای نصب پایتون آغاز میشود. با وجود اینکه در مقایسه با کتاب Python for Kids، راهنماییهای این کتاب سریعتر است، اما مفاهیم آن کاملاً کافی و مفید هستند.
دوباره اولین فعالیت، گرافیک Turtle است. تعدادی از تغییرات پایه در ترسیم مربع چرخان ارائه شدهاند. در ادامه این کتاب آموزش پایتون ، محاسبات، متغیرها و ریاضیات در پایتون به طور مفصل شرح داده میشوند. پس از بررسی رشتهها، محور اصلی مفاهیم کتاب مجدداً به گرافیک Turtle بازگرداننده میشود تا به کشف و بهبود کارهایی که قبلا انجام شده بود، پرداخت شود. در این مرحله، توضیحات کد بسیار واضح است و با جزییات صریح و به صورت خط به خط ارائه میشوند. به طوری که مطالب به راحتی قابل درک خواهند بود.
در مرحله بعد، لیستها، تابع eval() و حلقهها مورد بررسی قرار میگیرند و پس از آن، به منظور ایجاد گرافیکهای پیچیدهتر، از Turtle استفاده میشود. علاوه بر این، مفاهیم کاربردی دیگر پایتون مانند عبارات شرطی، منطق بولی و عملگرها آموزش داده خواهند شد. بخشهای بعدی این کتاب آموزش پایتون ، به نحوه ایجاد گرافیکها و انیمیشنهای پیشرفتهتر با استفاده از PyGame و همچنین، تعامل کاربر برای ایجاد یک برنامه طراحی بسیار ساده، اختصاص دارند.
در این مرحله، تمام ابزارهای لازم برای ساخت بازیهای واقعی مختلف در اختیار افراد قرار میگیرد. با توجه به اینکه توسعه یک نسخه کامل از Pong و یک بازی حباببازی در این کتاب ارائه شده است، کودکان میتوانند با تمرین و یادیگری پروژهها، با برخی از چالشهای برنامه نویسی روبهرو شوند و با علاقه روزافزون در این حوزه محبوب و آیندهدار پیشرفت کنند.
بهترین کتاب آموزش پایتون در سطح متوسط و پیشرفته
آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون و دانستن رویکرد پایتونیک با یکدیگر متفاوت هستند. چرا که رسیدن به رویکرد پایتونیک نیاز به تمرین زیادی دارد. منظور از برنامه نویسی پایتونیک روشی است که در آن برنامه نویسی کامپیوتری با فلسفه پایهگذاری زبان برنامه نویسی پایتون تطابق دارد.
در برخی مواقع، به دلیل سهولت یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون، افراد به اشتباه تصور میکنند که پایتون نسبت به سایر زبانهای برنامه نویسی قابلیتهای کمتری دارد. یادگیری نحوه استفاده موثر از پایتون مستلزم درک کاری است که در پسزمینه پایتون انجام میشود.
در برنامه نویسی پایتونیک از نحوه پیادهسازی زبان پایتون برای به حداکثر رساندن کارایی کد بهرهوری خواهد شد. خوشبختانه، کتابهای مناسب و کاربری مختلفی وجود دارند که در آنها راهنماییهای تخصصی در زمینه برنامه نویسی پایتونیک ارائه میشود. به واسطه چنین آموزشهایی میتوان سطح مهارتهای خود را ارتقا داد.
در این بخش از بررسی بهترین کتاب آموزش پایتون ، کتابهایی معرفی میشوند که با کمک آنها، درک عمیقتری از مفاهیم برنامه نویسی پایتون حاصل میشود و نحوه نوشتن پایتون به سبک توسعه دهنده شرح داده خواهد شد. لازم به ذکر است که این آموزشها به هیچ وجه کتابهای مقدماتی نیستند و اصول اولیه برای شروع را شامل نمیشوند.
در صورتی که توسعه دهنده از قبل تجربه برنامه نویسی پایتون را داشته باشد، میتواند با کمک کتاب آموزش پایتون در سطوح پیشرفته، مهارتهای خود را در مسیر تبدیل شدن به یک پایتونیست حرفهای تقویت کند. در ادامه، به برخی از بهترین کتابهای آموزش پایتون پیشرفته اشاره میشود.
کتاب Python Tricks: A Buffet of Awesome Python Features
در این کتاب برخی از ویژگیهای خاصی از پایتون بررسی میشوند که در منابع کمی به آنها پرداخته شده است. با کمک این کتاب آموزش پایتون ، آموزش پایتون ، درک عمیقتری از زبان برنامه نویسی پایتون و رویکردهای آن به دست میآید. در این کتاب، در هر یک از 43 بخش فرعی، مفاهیم متفاوتی ارائه میشود که با نام «ترفند پایتون» شناخته شدهاند.
به دلیل وجود مثالهایی با کدهای آسان، میتوان به یادگیری مفاهیم به طور جامع و کاربردی پرداخت. بخشهای اصلی این کتاب به شرح زیر هستند:
- الگوهایی قابل درک برای پایتون
- توابع موثر
- کلاسها و شیگرایی
- ساختمان دادههای رایج در پایتون
- حلقه و تکرار
- ترفندهای دیکشنری
- روشهای کارایی پایتونیک
همانطور که روی جلد این کتاب به آن اشاره شده، محتوای آن به عنوان «بوفه» (Buffet) سازماندهی شده است، که هر بخش فرعی به یک موضوع خاص و مستقل اختصاص داده میشود. هر کدام از بخشهای این کتاب حاوی یک مقدمه کوتاه، مثالها، بحث و فهرستی از نکات کلیدی هستند. به این ترتیب، میتوان به راحتی و آزادانه مفاهیم و مباحث را به طور مستقل از یکدیگر آموخت.
علاوه بر این، در صورتی که نسخه الکترونیکی این کتاب خریداری شود، یک مجموعه آموزشی شامل 12 ویدیو به عنوان جایزه در دسترس قرار میگیرد. به طور متوسط، مدت زمان این فیلمهای آموزشی یازده دقیقه است و در هر ویدیو، با استفاده از مثالهای کد واضح و مختصر، مفاهیم متفاوتی پوشش داده میشوند. با وجود اینکه در برخی از ویدیوها مفاهیم شناخته شده بررسی میشوند، اما همچنان به واسطه آنها بینشهای جالبی کسب خواهند شد. بررسی این کتاب آموزش پایتون توسط استیون سی هاول انجام شده است.
کتاب Fluent Python: Clear, Concise, and Effective Programming
این کتاب برای افرادی مناسب است که در برنامه نویسی با پایتون ۲ به صورت حرفهای تجربه دارند و میخواهند در نسخه پایتون ۳ نیز مهارت داشته باشند.
از این رو، این کتاب به افرادی پیشنهاد میشود که آشنایی کافی را با اصول اولیه پایتون دارا هستند و قصد دارند دانش خود را به سطح بالاتری ارتقاع دهند. علاوه بر این، این کتاب به عنوان یک مرجع برای برنامه نویسان با تجربه در زبانهای دیگر کاربرد دارد.
این کتاب آموزش پایتون ، بر اساس موضوع سازماندهی شده است تا امکان مطالعه هر بخش به طور مستقل وجود داشته باشد. با وجود اینکه بسیاری از موضوعات پوشش داده شده در این کتاب، در آموزشهای مقدماتی نیز یافت میشوند، اما در کتاب آموزش پایتون Fluent Python جزئیات بسیار بیشتری ارائه میشود.
به طوری که با کمک آن، بسیاری از ویژگیهای ظریف و نادیده گرفته شده زبان پایتون، کاملاً واضح و شفاف خواهند شد. در ادامه به بخشهای مختلف کتاب Fluent Python به طور مختصر اشاره شده است.
- مقدمه: معرفی ماهیت شیگرای پایتون و روشهای ویژه برای پایداری کتابخانههای پایتون
- ساختارهای داده: شامل توالیها (Sequences)، نگاشتها (Mappingها)، مجموعهها و تفاوت بین Str و Bytes
- توابع به عنوان اشیا: شرح عواقب توابع به عنوان اشیا درجه یک در زبان پایتون
- اصطلاحات مربوط به شیگرایی: شامل مراجع (Referenceها)، تغییرپذیری، نمونهها (Instances)، وراثت چندگانه (Multiple Inheritance) و بارگذاری بیش از حد اپراتور
- کنترل جریان (Control Flow): تعمیم فراتر شرطهای اصلی و بررسی مفهوم مولدها (Generators)، مدیران زمینه (Context Managers)، همروالها (Coroutines)، سینتکس yield from و همگامسازی با استفاده از asyncio
- فرا برنامه نویسی (Metaprogramming): بررسی جوانب کمتر شناختهشده مربوط به کلاسها و پرداختن به خصوصیات (Properties) و مشخصههای پویا، توصیفگرهای صفت، دکوراتورهای کلاس و متاکلاسها
به دلیل وجود مثالهای کد، تقریباً در هر صفحه و خطوط کد مرتبط به یکدگیر، این کتاب میتواند به عنوان بهترین کتاب آموزش در سطوح پیشرفته در نظر گرفته شود. علاوه بر این، مثالهای کد آن مربوط به سمت کنسول تعاملی پایتون هستند، به همین دلیل، این کتاب دارای یک رویکرد عملی برای کاوش و یادگیری مفاهیم است.
در صورتی که در مورد پایتون سوال پیش بیاید و به توضیح کاملتری از آنچه در Stack Overflow وجود دارد، نیاز باشد، میتوان به این کتاب آموزش پایتون رجوع کرد. همچنین، به منظور یادگیری مطلب جدید در اوقات فراغت، امکان استفاده از این کتاب وجود دارد. بررسی کتاب Fluent Python توسط استیون سی هاول انجام شده است.
کتاب Effective Python: 59 Ways to Write Better Python
این کتاب حاوی مجموعهای از 59 مقاله مستقل است که به واسطه آنها درک مفاهیم پایه و اولیه پایتون برای آموزش بهترین شیوههای پایتونیک تسهیل مییابد. در این کتاب آموزش پایتون ، عملکردهای کمتر شناخته شده و ابزارهای پیشساخته پایتون بررسی میشوند.
با وجود اینکه موضوعات این کتاب دارای پیچیدگی هستند، اما در ابتدا به بیان ساده آگاهی از نسخه پایتون مورد استفاده شرح داده میشوند و در ادامه، مباحث پیچیدهتر، از جمله نشت حافظه (Memory Leak) آموزش داده خواهند شد. لازم به ذکر است که در هر مقاله، ترکیبی از مثالها همراه با کد، بحث و فهرستی از مفاهیم ضروری ارائه میشود.
با توجه به اینکه مباحث مورد بررسی در هر یک از مقالههای این کتاب به صورت جداگانه ارائه شدهاند، با استفاده از آن، امکان تمرکز کردن روی موضوعاتی وجود دارد که کاربردیتر یا جالبتر هستند. از این رو، میتوان به راحتی هر کدام از مقالهها را انتخاب کرد و خواند. از سوی دیگر، امکان خواندن یک مقاله در یک روز وجود دارد. چرا که هر یک از آنها حدود دو تا چهار صفحه است. در صورتی که به طور روزانه مقالهها مطالعه شوند، میتوان این کتاب آموزش پایتون را در دو تا سه ماه به پایان رساند.
در ادامه به هشت سرفصل پراهمیت کتاب Effective Python پرداخته میشود.
- تفکر پایتونیک: در این بخش، همزمان با بهرهگیری از نحوه پیادهسازی پایتون، بهترین راهها برای انجام وظایف رایج معرفی میشوند.
- توابع: در این بخش، به شفافسازی تفاوتهای ظریف توابع پایتون و نحوه استفاده از آنها به منظور روشن کردن هدف و مقصود، ترویج استفاده مجدد و کاهش اشکالات پرداخته میشود.
- کلاسها و وراثت: بهترین روشها هنگام کار با کلاسهای پایتون تشریح میشوند.
- متاکلاسها و صفات (Attributeها): در این بخش از کتاب، مباحث مبهم مربوط به متاکلاسها شرح داده میشوند و به طور ویژه، نحوه استفاده از متاکلاسها برای ایجاد عملکرد بصری و قابل درک مورد بررسی قرار میگیرد.
- همگامسازی و موازیسازی (Parallelism): چگونگی ساخت اپلیکیشنهای چندنخی (Multi-threaded) در این بخش ملاحظه میشود.
- ماژولهای پیشساخته: در این بخش به تعدادی از کتابخانههای پیشساخته پایتون پرداخته میشود که کمتر شناخته شدهاند. لازم به ذکر است که با آشنایی با چنین ماژولهایی، کدها به شکل مفیدتر و قابل اعتمادتر استفاده خواهند شد.
- مشارکت (Collaboration): موضوعاتی مانند مستندات مناسب، بستهبندی (Packaging)، وابستگی (Dependency) و محیطهای مجازی (Virtual Environments) مورد بحث قرار میگیرند.
- تولید (Production): در این بخش از کتاب، موضوعات اشکالزدایی، بهینهسازی، تست و مدیریت حافظه پوشش داده میشوند.
در صورتی که افراد پایه محکمی در پایتون داشته باشند و بخواهند ضعفها را بهبود دهند، درک خود را عمیقتر کنند و برخی از ویژگیهای کمتر آشکارشده پایتون را یاد بگیرند، میتوانند کتاب Effective Python را به عنوان بهترین کتاب آموزش پایتون در نظر بگیرند. بررسی این کتاب توسط استیون سی هاول انجام شده است.
کتاب Python Cookbook
آنچه کتاب Python Cookbook را نسبت به منابع دیگر متمایز میکند، سطح جزییات آن است. معمولاً کتابهای دستورالعمل به عنوان یک کتابچه راهنمای کوتاه و جذاب طراحی میشوند تا با کمک آنها، نمایش روشهای نرمافزاری برای انجام کارهای روزمره شرح داده شوند.
در این مورد خاص، اصطلاحاً هر دستور غذا در کتاب آشپزی پایتون، حاوی راه حلهای کد توسعه یافته و همچنین مطالبی در مورد برخی از عناصر خاص حل مسئله است. هر دستور غذا با یک بیانیه واضح در مورد مشکل شروع میشود. در این کتاب آموزش پایتون ، راه حلهایی ارائه میشوند که دارای کدها، الگوها و ساختارهای داده مدرن و اصطلاحی Python 3 هستند. در بیشتر مواقع، به ازای هر مسئله، چهار تا پنج صفحه از کتاب به بررسی راه حل اختصاص داده میشود.
با توجه به وجود مثالهای پیچیده در این کتاب و همچنین، توصیههای خود نویسندگان در مقدمه، احتمالاً Python Cookbook پیشرفتهترین و بهترین کتاب آموزش پایتون در فهرست بهترینها به حساب میآید. با وجود اینکه این کتاب کمی پیچیده است، اما برنامه نویسان پایتون در سطوح متوسط و پیشرفته امکان یادگیری آن را دارند. در این راستا، یک ضربالمثل معروف نیز وجود دارد:
بهترین راه برای تبدیل شدن به یک بسکتبالیست بهتر، به جای شکست دادن بدترین بازیکنان، شکست دادن بهترین بازیکنانی است که میتوانید پیدا کنید.
ممکن است با مشاهده برخی از بلوکهای کد، نتوان به طور کامل آنها را متوجه شد و لازم باشد چند ماه بعد به آنها رجوع کرد. اغلب فصلهای این کتاب آموزش پایتون نسبتاً قابل فهم و واضح آغاز میشوند و به تدریج پیچیده خواهند شد.
در بخشهای بعدی کتاب، طرحهایی مانند الگوهای دکوراتور، Closureها، توابع دسترسی (Accessor) و توابع فراخوانی (Callback) نشان داده شدهاند. خواندن از یک منبع قابل اعتماد همیشه یک انتخاب مناسب است. نویسندگان این کتاب آموزش پایتون افراد متخصصین حوزه برنامه نویسی هستند.
نوی دیوید بیزلی به عنوان سخنران اصلی در رویدادهایی مانند PyCon شرکت میکند و همچنین نویسنده Python Essential Reference است. به طور مشابه، برایان کی جونز CTO، خالق مجله پایتون و بنیانگذار گروه کاربران پایتون در پرینستون (PUG-IP) است. این نسخه خاص با پایتون 3.3 نوشته و تست شده است.
بررسی این کتاب توسط برد سولومون (Brad Solomon) انجام شده است. تا این بخش از معرفی بهترین کتاب آموزش پایتون به برخی از منابع یادگیری این زبان برنامه نویسی به زبان انگلیسی پرداخته شده است. در بخش بعدی، چند کتاب آموزش پایتون به زبان فارسی بررسی میشوند.
کتاب آموزش پایتون به زبان فارسی
خوشبختانه علاوه بر منابع آموزش پایتون انگلیسی، چندین کتاب آموزش پایتون به زبان فارسی نیز ارائه شدهاند. در ادامه به برخی از کتابهای آموزش پایتون به زبان فارسی پرداخته شده است.
کتاب آموزش پایتون به زبان ساده
کتاب پایتون به زبان ساده یکی از منابع کاربردی برای یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون است. در این کتاب، مفاهیم و اصول اولیه پایتون در ۷۳ صفحه شرح داده میشود. این کتاب آموزش پایتون ، برای افرادی مناسب است که به تازگی با آن آشنا شدهاند و مبتدی هستند.
مفاهیم مقدماتی در کتاب پایتون به زبان ساده به گونهای شرح داده شدهاند که میتوان به سادگی و بدون ابهام آنها را درک کرد. لازم به ذکر است که این کتاب دارای نمونه کدهای متعددی است.
با استفاده از کتاب پایتون به زبان ساده میتوان مفاهیم را به طور پایه و اصولی فرا گرفت و در نهایت، بدون هیچ گونه ترسی به کدنویسی پرداخت.
کتاب حل مسائل پایتون
در کتاب حل مسائل پایتون بیش از ۱۰۰۰ نمونه و مثال کاربردی پایتون مورد بررسی قرار میگیرند. در واقع، این کتاب آموزش پایتون به صورت مثال-محور است و به واسطه این مثالها و همچنین، تحلیل مباحث به افراد این امکان را میدهد که کدنویسی را به راحتی فرا بگیرند.
این کتاب ۱۲۸ صفحه دارد و با مطالعه آن مهارتهای برنامه نویسی با پایتوپن افزایش مییابند. کتاب حل مسائل پایتون برای افرادی مناسب است که قصد دارند زبان برنامه نویسی پایتون را در قالب مثال و نمونه بیاموزند. در این کتاب، آموزشها به صورت مرحله به مرحله و در مسیر حرفهای شدن طراحی شدهاند و به نوعی یکی از جامعترین کتابهای آموزش زبان پایتون به حساب میآید.
کتاب پایتون مقدماتی
کتاب پایتون مقدماتی یک نقطه شروع مناسب به برنامه نویسی با پایتون محسوب میشود و افراد مبتدی در این حوزه میتوانند با مطالعه آن، مهارتهای خود را افزایش دهند.
این کتاب به گونهای طراحی شده است که امکان استفاده از آن بدون دانش پیشین در برنامه نویسی نیز وجود دارد.
کتاب مرجع کامل برنامهنویسی پایتون جواد وحیدی
کتاب مرجع کامل برنامهنویسی پایتون جواد وحیدی یکی از جامعترین کتابهای آموزش پایتون به زبان فارسی است و در آن، مفاهیم مربوط به برنامهنویسی پایتون به طور جامع و کاربردی شرح داده میشوند.
در واقع، این کتاب آموزش پایتون ، به عنوان یک ابزار راهنما برای افراد و در جهت رشد آنها در برنامه نویسی به کار میرود.
در این کتاب، مفاهیم پراهمیت مختلفی از جمله، کار با چارچوبهای نرمافزاری و کتابخانههای پایتون ملاحظه شدهاند.
کتاب پایتون برای کلاه خاکستریها
کتاب پایتون برای کلاه خاکستریها توسط جاستین ستیز نوشته و به زبان فارسی ترجمه شده است. این منبع آموزشی یک کتاب آموزش پایتون در زمینه امنیت و هک محسوب میشود.
در حقیقت، با استفاده از این کتاب، امکان یادگیری مباحث نظری و فناوری به کار گرفته شده در بیشتر ابزارهای هک مانند دیباگرها، دربهای پشتی، شبیهسازها و ابزارهای تزریق کد به وجود میآید.
علاوه بر این، میتوان با مطالعه آن، چگونگی استفاده از ابزارهایی را آموخت که قبلاً در پایتون ساخته شدهاند.
کتاب برنامهنویسی پایتون از مقدماتی تا پیشرفته
کتاب آموزش برنامهنویسی پایتون از مقدماتی تا پیشرفته اثر رامان عشقی است و در آن نحوه یادگیری پایتون به صورت قدم به قدم شرح داده میشود.
این کتاب برای افرادی مناسب است که دارای وقت محدودی هستند و امکان تخصیص زمان طولانی به آموزش را ندارند.
این کتاب آموزش پایتون یک منبع مناسب و کاربردی است که به واسطه مثالهای متعدد آن، میتوان به راحتی برنامه نویسی با پایتون را آموخت.
کتاب حل مسائل پایتون به زبان فارسی
کتاب حل مسائل پایتون یک کتاب آموزنده و مفید برای یادگیری مناسب به حساب میآید. این کتاب توسط رمضان عباس نژاد ورزی ارائه شده و به عنوان منبع آموزش مثالمحور تلقی میشود.
این کتاب برای افرادی مناسب است که میخواهند پایتون را با استفاده از مثالهای مختلف فرا بگیرند.
چرا که در این کتاب آموزش پایتون ، ٦٥٠ مثال پیشرفته مورد بررسی قرار میگیرند. کتاب حل مسائل پایتون کاربردهای متعددی دارد و به واسطه آن، امکان آشنایی با انواع چالشهای زبان برنامه نویسی پایتون در طول حل مسائل فراهم میشود. به دلیل شرح جامع مسائل مختلف، افراد میتوانند با کمک این کتاب مفاهیم مربوط به برنامه نویسی با پایتون را به صورت جامع و در عین حال همراه با جزییات بیاموزند.
کتاب آموزش پایتون جعفر نژاد قمی
کتاب برنامهنویسی به زبان پایتون توسط عینالله جعفر نژاد قمی ارائه شده است. این کتاب یک راهنمای کاربردی برای یادگیری پایتون به حساب میآید و مفاهیم آن در ۱۷۵ صفحه گنجانده شده است.
این کتاب برای آغاز یادگیری پایتون یک انتخاب مناسب محسوب میشود و به کمک آن، میتوان به خوبی با برنامهنویسی پایتون و اصول کار با کتابخانههای آن آشنا شد. با جستجوی نام این کتاب آموزش پایتون ، امکان دانلود و مطالعه آن وجود دارد.
فیلم های آموزش پایتون تم آف
در این بخش پایانی از معرفی بهترین کتاب آموزش پایتون ، برخی از دورههای آموزشی مربوط به زبان برنامه نویسی پایتون مجموعه تم آف معرفی شدهاند. ترتیب معرفی این دورهها به گونهای ارائه شده است که پس از اتمام هر دوره میتوان دوره بعدی را شروع کرد. ابتدا دوره مقدماتی پایتون تم آف معرفی شده است تا آشنایی با مباحث پایهای پایتون حاصل شود. پس از آن، یک دوره آموزش پایتون به همراه مثالهای عملی شرح داده میشود. علاوه بر این، با توجه به اهمیت مفاهیم شیگرایی در برنامه نویسی، استفاده از دوره آموزش شیگرایی در پایتون پیشنهاد میشود. همچنین در پایان، دورههای شاخص دیگری از جمله دوره پروژه محور برای یادگیری عملی پایتون معرفی شدهاند.
فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) – مقدماتی
- برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) – مقدماتی + اینجا کلیک کنید.
فیلم آموزش زبان برنامه نویسی پایتون (Python) همراه با مثال های عملی
- برای مشاهده فیلم آموزش زبان برنامه نویسی پایتون (Python) همراه با مثال های عملی + اینجا کلیک کنید.
فیلم آموزش برنامه نویسی شی گرا در Python (پایتون)
- برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی شی گرا در Python (پایتون) + اینجا کلیک کنید.
فیلم آموزش پروژه محور Python (پایتون) – ساخت نرم افزار برای Windows و Linux
- برای مشاهده فیلم آموزش پروژه محور Python (پایتون) – ساخت نرم افزار برای Windows و Linux + اینجا کلیک کنید.
فیلم آموزش جنگو (Django)
دوره آموزشی جنگو مناسب افرادی است که به برنامه نویسی وب علاقهمند هستند. مدت زمان این دوره آموزشی بیش از پنج ساعت و مدرس آن، مهندس پدرام شاه صفی است. فیلم آموزش جنگو به صورت پروژه محور ارائه شده است. به همین دلیل، پس از تدریس مباحث نظری، آموزشهای عملی در قالب پروژههای نمونه شرح داده خواهند شد. به واسطه مثالهای عملی این دوره آموزشی، درک و یادگیری مفاهیم بهتر و سادهتر انجام میشود. از جمله سرفصلها و عناوین دوره آموزش جنگو میتوان به نصب و آمادهسازی جنگو، پایگاه داده و مدلها، URLها، صفحه ادمین، قالبها و سایر مباحث کاربردی و مهم در جنگو اشاره کرد.
- برای مشاهده فیلم آموزش جنگو (Django) – فریمورک تحت وب با پایتون (Python) + اینجا کلیک کنید.
جمعبندی
در سالهای اخیر، برنامه نویسی به ویژه با زبان پایتون، به عنوان یک مهارت محبوب و دارای بازارکار مناسب شناخته میشود. در این مقاله فهرستی جامع و کاربردی از انواع کتابهای آموزش پایتون به زبان فارسی و انگلیسی ارائه شد. علاوه بر این، خصوصیات و سرفصلهای هر یک از آنها نیز مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون در زمینههای مختلف علوم کامپیوتر، یادگیری آن به عنوان یک دانش مفید در جهت رشد و شکوفایی به حساب میآید و یادگیری آن به همگان توصیه میشود.