رپورتاژ آگهی

با برندهای فرش ماشینی در ایران آشنا شوید

با برندهای فرش ماشینی در ایران آشنا شوید

هنر دست ایرانی از دیرباز آثار مختلف و صنایع دستی بی‌نظیری را خلق کرده است. زنان و مردانی که با کمک خلاقیت‌ها، هوش و ترکیب آن با باورهای دینی و باستانی، به خلق آثار مختلف اقدام کردند. اگرچه ایران با هنرهای دستی مختلف زبانزد و مشهور است، اما در این میان فرش ایران جلوه‌ای متفاوت از خود به نمایش گذاشته است. هنر دست زنانی که در پستوی خانه‌های خود و در کنار سایر امور روزمره مانند خانه‌دارًی، فرش‌های زیبایی بافتند و هنر خود را به تمام جهان نشان دادند.

در حال حاضر نیز صنعت فرش‌بافی ایران با رشد چشمگیری همراه شده  و حتی فرش‌های ماشینی ایرانی هم توانستند همراه با تکنولوژی روز، به پیشرفت بسیار خوبی دست پیدا کنند. به عبارتی ماشین، تکنولوژي و نقوش باستانی و ایرانی باهم ترکیب شدند تا فرش ماشینی ایرانی هم مانند فرش دستباف، حرفی برای گفتن داشته باشد. همچنین برندهای مختلفی در این زمینه فعال هستند که برخی از آن‌ها شهرت و اعتبار بیشتری دارند. در ادامه با برخی از معروف‌ترین برندهای فرش ماشینی ایرانی آشنا می‌شویم.

فرش ستاره کویر یزد

برند ستاره کویر یزد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران شناخته می‌شود. برندی که سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز سال‌ها تجربه را پشت سر گذاشته است. ازجمله ویژگی‌های فرش ستاره کویر یزد می‌توان به ابداعات و نوآوری‌هایش در صنعت فرش‌بافی اشاره کرد که موجب شده در بازارها بین‌المللی جایگاه ویژه پیدا کند. تلفیق دستگاه‌های بافندگی به‌روز، متریال باکیفیت و نقوش ماندگار و اصیل موجب شده این برند در بازارهای جهانی به جایگاه معتبری دست پیدا کند.

گروه ستاره کویر یزد از پنج کارخانه مدرن با نام‌های فرش ستاره کویر یزد، فرش خاطره کویر یزد، نساجی یزد، رنگرزی یزد  و  الیاف یزد برخوردار است. همکاری این پنج کارخانه باعث شده این گروه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های صنعتی در صنایع نساجی کشور شود و محصولات آن به پنج قاره جهان صادر شود. در حال حاضر نیز محصولات متنوعی مانند فرش 1200 شانه، فرش 1000 شانه، فرش کهنه نما، تابلو فرش و فرش مدرن را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌کند تا سلیقه‌های متفاوت را به خوبی پوشش دهد. در عین حال عدم پرزدهی، ضد حساسیت بودن، مقاومت خوب در برابر شستشو و نور و بافتی مشابه فرش دستباف، از ویژگی‌های ممتاز فرش‌های این برند قدیمی است.

فرش نگین مشهد

شرکت نگین مشهد نیز در سال 1371 تاسیس شده و نسبت به کویر یزد کمی جوان‌تر است. این شرکت به دلیل رعایت کیفیت در تولید انواع فرش، موفق به دریافت ISO 9001/2008شد و برای دستیابی به رضایت بیشتر مشتریان تلاش می‌کند تا کیفیت مطلوب و قیمت مناسب را در برنامه کاری خود قرار دهد. در عین حال یکی از اهداف همیشگی این شرکت، حرکت کردن همسو با تکنولوژی‌های روز دنیا  و افزایش مهارت کارکنان خود است. برند فرش نگین مشهد نیز به دلیل استفاده از متریال مرغوب در تولید انواع فرش، به کار بردن طراحی‌های روز دنیا و طرح‌ها و نقوش سنتی و قدیمی، مورد توجه و استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

فرش محتشم

برند فرش محتشم برای بالا بردن کیفیت کار خود و جلب نظر و توجه مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی، تلاش می‌کند تا از دستگاه‌های مختلفی برای تولید انواع فرش استفاده کند. در حال حاضر نیز چهار دستگاه فرش‌بافی نوین شامل دستگاه‌های آکریلیک، کُلاریس، چاکارد و دستگاه نسل چهارم در این مجموعه استفاده می‌شود تا فرش‌هایی با طرح‌های اصیل و فناوری روز تولید کند.

قیمت انواع فرش درمجموعه فرش محتشم و سایر برندها، به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. به‌طور مثال فرش‌های کلاریس که از متریال پلی‌استر تهیه می‌شوند، نرمی و لطافت بالایی نسبت به فرش آکریلیک دارند، اما نمی‌توان کیفیت فرش آکریلیک را انکار کرد. به همین دلیل قیمت فرش‌های بافته شده با پلی‌استر کمی ارزان‌تر است.

درمجموع باید گفت که در حال حاضر انواع فرش‌ها به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد، قیمت بالایی دارند. بنابراین اگر بخواهید برای تغییر دکوراسیون یا خرید جهیزیه، چند فرش بخرید، هزینه خرید آن سنگین و گران خواهد شد. در این شرایط با خرید فرش قسطی به خوبی می‌توانید انواع فرش را با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به خانه ببرید.

فرش قیطران

این برند نیز به عنوان یکی از برندهای معروف و محبوب در صنعت فرش ماشینی شناخته می‌شود که بیشتر از 30 سال سابقه فعالیت دارد. کارخانه فرش قیطران در زمینی به مساحت 55000 مترمربع در کاشان قرار دارد و از مجهزترین تجهیزات اتوماتیک ریسندگی و رنگرزی استفاده می‌کند.

در این کارخانه انواع فرش‌های گل برجسته، فرش‌های ابریشمی و فرش‌های میکرو آکریلیک با کیفیت ممتاز تولید می‌شود. در عین حال جالب است بدانید که برند قیطران در سال 1392 به عنوان اولین تولیدکننده فرش 1000 شانه در جهان شناخته شد. همچنین در سال 1394 فرش 1200 شانه را با تراکم 3600 تولید کرد تا ارتقای کیفیت خود را به نمایش بگذارد. در سال 1395 نیز موفق به دریافت استاندارد جهانی سلامت محصول OEKO-TEX شد و همچنین تنها دارنده این استاندارد در صنعت فرش ایران شناخته می‌شود.

علاوه بر برندهای ذکرشده، شرکت‌های موفق دیگری نیز در زمینه تولید فرش ماشینی در ایران فعال هستند ازجمله می‌توان به فرش فرهی، فرش یلدای کویر کاشان، فرش شاهرخ، فرش ساوین، بهشتی، فرش نیاوران و فرش خاطره کاشان اشاره کرد. وسعت تعداد این تولیدکننده‌ها و رقابت آن‌ها باهم موجب شده که در تلاش باشند تا با ارائه ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص، در صنعت فرش حرفی برای گفتن داشته باشند و نظر مصرف‌کنندگان را به سمت خود جلب نمایند.

چطور بهترین فرش ماشینی را تشخیص دهیم؟

امروزه تولید فرش ماشینی در ایران تبدیل به صنعتی پویا شده که تکنولوژی روز، دستگاه‌های پیشرفته و طرح‌های سنتی و مدرن را باهم ترکیب می‌کند تا محصولاتی مطابق با سلیقه مصرف‌کنندگان ارائه دهد. در عین حال چندین برند مختلف در این زمینه فعال هستند و شاید انتخاب بهترین برند و کیفیت، کمی سخت باشد. در این شرایط توجه به چند فاکتور، شناسایی برند برتر تولید فرش را آسان‌تر خواهد کرد. این موارد شامل:

اولین و مهم‌ترین فاکتور، کیفیت محصولات تولیدی است. در عین حال توجه به متریال فرش نیز کمک می‌کند تا در انتخاب، تصمیم درست را بگیرید. فرش‌های آکریلیک بهترین گزینه هستند و فرش باید تراکم طولی و عرضی خوبی داشته باشد. همچنین دفت در تراکم و تعداد شانه فرش اهمیت بالایی دارد. هرچه فرش تراکم بیشتری داشته باشد، ظرافت و زیبایی بیشتری نیز به نمایش می‌گذارد. علاوه بر آن، فرش‌های هت ست شده آکریلیک، بهترین انتخاب برای تمام خانه‌ها هستند تا مانع ایجاد حساسیت پوستی و تنفسی باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.